fbpx

Megnéztem a Google hivatalos Growth Hacking webinárját. Ezt tanultam belőle.

A Google Partner Academy évek óta tart különböző ingyenes online képzéseket. Az oktató anyagok között az Google Ads, SEO, Analitika vagy Tagmanager téma is szerepel. A Growth Hacking témakörben 2020 július 16.-n volt egy előadás, amint részt vettem.

A cikket a ThePitch.hu SEO ügynökség alapítójának cikke inspirálta, aki egyébként személyes kedvencem és a kezdtek óta kapcsolatban állunk. Ha szeretnéd megnézni a Google Hivatalos SEO webinárjának kritikáját,  itt megteheted. Ha pedig Papp Gáborral, a ThePitch alapítójával készült interjúnkat szeretnéd elolvasni, itt megnézheted. Amennyiben a copy-paste-el kapcsolatos szürke zónás “hackeket” szeretnéd megismerni, Gábor összefoglalta egy pompás és edukatív cikkben.

Ami jó volt

Ingyenes
Az előadást a Youtube platformja biztosította és szintén megvolt az interakció a felhasználókkal, mindezt pedig ingyenesen. Pusztán egy regisztrációt igényelt a részvétel. Az előadás egy órás volt, ami ugyan ebben a témában nem feltétlenül elég, hogy mély szakmai szinteket érjünk el, ezért alapvetően magas szintű fogalmi elképzelésekre és általános helyreigazításokra szolgált.

S.M.A.R.T Célok ismertetése

Kimondottan jónak tartottam, hogy az előadás kitért a S.M.A.R.T célokra, vagyis a jól meghatározott és mérhető, releváns, időben határos és elérhető célok értelmezésére. Az előadó minták alapján próbálta átadni a hibás és a megfelelő célok közti különbséget valamint részben annak következményét, ha nem jó célokat határozunk meg.

Példák

Az előadás jó pár példát és sztorit hozott a Growth Hacking-re, a kifejezés előtti korszakokból is. A példák között szerepelt a Dropbox vagy a Revolut, amik ugyan nem konkretizáltak voltak, a Revolut növekedési stratégiáiról jómagam is írtam cikket és valóban tudatos stratégiák és növekedési taktikák mentén dolgoznak és érnek el sikereket. A Revolut megemlítése pozitív meglepetés volt, hiszen sokkal nagyobb és kevésbé friss példákat szoktak felhozni mások a Growth Hacking ismertetése során.

Ötlet börze

Az ötletek gyűjtése valóban fontos pontja a folyamatoknak és kellő részt kapott az előadásban az ötletek generálása is. Ugyan nem maradt idő a feladatra az előadás végén, de az ötlet mindenképpen jó, hiszen így be lehet vonni az tanulókat és interaktívan megmutatni az ötletek generálását és azok priorizálását.

Kalóz metrika ismertetése (Pirate Metrics)

Az előadás kitért az értékesítési folyamatokra valamint a kalóz metrikára és azok használatának módjára.

 

Automatizált rendszerek
Az előadás egyik szakaszában az automatizálásokról esett szó, ami valóban fontos része a folyamatoknak, egész pontosan azért fontos, mert ami ismétlődő folyamat és ember végzi, az veszteséget termel, hiszen elvesz energiát attól a folyamattól, amihez valóban emberi kreativitás szükséges. Azonban a teljes Growth Mindset szempontjából ez pusztán egy harmadrangú eszköz.

No-Sales előadás

Nagyon fontos az előadások során, hogy értéket adjunk, és ne értékesítsünk. Amikor az előadónak nem érdeke értékesíteni a termékét, akkor abból kisülhet egy nagyon jó előadás is, ahol a látogató azt érzi, nem a Teleshop elött ül. A Google Partnerei esetében kimondottan az oktatáson van a fókusz, így nem saját szolgáltatásaikat, hanem valóban az anyagot akarják átadni.

Ami nem tetszett

Az előadás szakmaiságában sok hiányt éreztem. Egész pontosan nagyon lebutított és helyenként felszínes volt, ami egy kezdő előadásnál sem feltétlenül szükségszerű. Nagyon sok tölteléktartalom és felesleges sztori volt a konkrét esetek helyett, amik elvitték az időt és megakasztották az oktatást, vagyis nem lett befejezve, nem lett kerek egész és fontos lényegi részek maradtak ki. Tisztában vagyok vele, hogy valóban nagyon nehéz egy órába belezsúfolni mindent, ezért tartani kell a fókuszt.

Tapasztalatom szerint akkor sikeres az oktatás, ha egy-egy példát nem csak eredmény oldalon vizsgálunk meg, hanem folyamat szinten is elmagyarázzuk. A Dropbox híres esete sem olyan példa, ami unikális ötlet, hiszen számtalan kísérlet előzte meg a sikert, viszont tökéletes példa arra, hogy bemutassa mennyire nem elég csak a kirakatot rendezni, hanem termékfejlesztést is kell eszközölni, hogy virális loop-ba csalja a felhasználót a termék.

Hiányzott

Hipotézisek és priorizálási metódusok

Az ötletelésekről esett szó és példákon keresztül kapcsolódhatott a néző az folyamatra, a priorizálásra már nem jutott idő. Ötletek gyűjtéséből keletkeznek a hipotézisek, amik az ötletek kidolgozott verziója lesz. A hipotézisek már korábbi adatokra támaszkodnak, ami az előadás során nem hangzott el. Így sokan az ötleteket összekeverik a hipotézisekkel. A priorizálás során pedig a hipotéziseket a KPI-okra gyakorolt hatásuk alapján sorrendezik, így a Growth csapat minden esetben azzal foglalkozik, ami az akkori tudásuk szerint a legjobbnak ítél. Ez a gondolkodásmód önmagában versenyelőnyt tud jelenteni más szervezetekkel szemben, ahol a priorizálások felülről jönnek, vagyis az ügyvezető elképzelése alapján történik a megvalósítás.

Hiányzott

Sarkcsillag metrika

Az elsődleges értékteremtés mérhetősége a Growth Hacking egyik alapköve, ami irányban tartja a tevékenységet, amihez a helyes prioritás elengedhetetlen. Ha nincs meghatározva egy jól mérhető cél, akkor nem tudja a szervezet eldönteni, hogy mi élvez előnyt. Ilyenkor lép életbe a HiPPO, (Highest Paid Person’s Opinion) elv, ami annyit tesz, hogy leginkább hierarchia előnyök döntenek az ötletek megvalósításáról.

Hiányzott

Folyamatok ismertetése

A Growth Hacking-ben ismétlődő folyamatok vannak lefektetve, és úgy néznek ki, mint bármilyen más szervezeti folyamat. Sajnos nem maradt idő arra, ami a valódi garanciát adja a növekedésnek és ez nem más, mint a szisztematikus kísérletezés és azok kiértékelése, majd ismételt kísérletek futtatása.

Ami nagyon nem tetszett

” A Growth Hacking azért jött létre, mert a startupoknak nem volt pénzük, nem volt szakértelmük, nem volt szaki akit megfizethetnének és a saját kis berkeikben megpróbálták megoldani a növekedést”

Ez az állítás pontatlan. A Growth Hacking kifejezést pontosan azért találta ki Sean Ellis, Patric Vlaskovitcs és Hiten Shan, mert feladtak egy marketing állásajánlatot és vagy 100 marketingest végignézett, akik mind ugyanazt a bevett és horror drága marketing költségtervet és taktikát tudták csak kántálni. Mivel nekik egy mezei marketinges gondolkodásánál jóval többre volt szükségük, ezért olyan szakembereket kerestek, akik összetett kompetenciáikkal rendelkeznek, és képesek voltak kilépni a standard gondolkodásmódból és gyakorlatilag meghackelni a bevett marketing módszereket, vagyis a növekedést. A Growth Hacking kifejezés megalkotása is Growth Hacking, hiszen rendre kísérleteket végeztek arra, hogy miként találják meg a legjobb marketingest, aminek az lett a vége, hogy nem marketing hirdetést adtak fel.

Összességében egyetlen részt tartok ártalmasnak az előadásból, ami a Growth Hackinget egy ügyeskedő orvoshoz hasonlítja, aki a hálapénzzel játssza ki a rendszert és nincs benne semmi hókuszpókusz.

A Growth Hackingnek megvan a maga tudománya, amit nagyon komolyan vesznek a nagyvállalatok is. Főleg olyanok, mint a Google. De mindamellett tökéletesen alkalmazható kis startupokra vagy közepes méretű vállalatokra, hiszen a gondolkodásmód és a folyamatok adják a garanciát a növekedésre és nem az ügyeskedések.

Egyébiránt a Google termékei közül a Gmail is hobbi projektként indult, kísérletek révén nőtt és az egyik ilyen kísérletükből született az “exclusivity hack” is. Sokáig ugyanis csak meghívás útján lehetett belépni, ezáltal azok, akik nem használhatták, kívülállónak érezték magukat, ami növelte a keresletet. Az exkluzivitás trükköt egyébként a Facebook is tudatosan alkalmazta a korai fázisban. A terjedésben ugyanis hatalmas szerepe volt a Harvard névnek is. Ki ne szeretne harvardi diákokkal egy térben mutatkozni.

Mivel 2010–ben jóval fejletlenebb volt a technológia, mint manapság, ezért ezt a kompetenciát akár egy személy is el tudta látni, ha kellően képzett és tapasztalt volt több területen. Manapság azonban csapatra van szükség ahhoz, hogy a Growth Hacking valóban működőképes és eredményes legyen hiszen nem csak marketing tapasztalatokra, de termékfejlesztési és adatelemzési ismeretekre is egyaránt szükség van.

A Growth Hacking egy jóval tudatosabb, de legfőképpen adatvezérelt gondolkodásmódba helyezi a vállalkozásokat, ami messze túlmutat a mezei marketing tevékenységeken, hiszen sok esetben a vásárlóhoz igazodik a termék. Kísérletek útján, ismeretlen vizekre evezve és tudományos alapokon érik el a célt, ami nem más, mint a növekedés maga.

Konklúzió

A Google Partner Academy oktatásai kimondottan jót tesznek a piacnak és a többi előadáson tapasztalt minőségét elnézve valóban értékteremtő előadásokat kínál a Google partnerhálózata szerte a világon. Az aktuális képzés pedig egy kiváló kezdeményezés volt arra, hogy felmérjék a piaci igényeket és a keresletet.

A szakmai kivetnivalók pedig olyan pontok, amin könnyű szerrel lehet javítani, ezért bár néhol kritikus voltam, pusztán a felelősségtudat és a szakmaiság vezérelt. A kezdeményezést pedig maximálisan támogatom.

andras@growthhackers.hu

A Magyar Growth Hacking Hub alapítója és vezetője. E-kereskedelmi fejlesztési és stratégiai tanácsadó. 2005 óta foglalkozik online üzletfejlesztéssel, üzemeltetéssel és webfejlesztéssel. Több milliárdos forgalmú külföldi és magyar e-kereskedelmi portálok kivitelezését vezette. Referenciái között olyan nevek szerepelnek, mint: BÁV Csoport, Dell Magyarország, Kulcs-Soft, Alienware, Ezetera.com, Bauhaus, FishingOnOrfűm, Microsoft,

Copy link
Powered by Social Snap