fbpx

Virtuális Asszisztens – Szakemberek az irodában

A távmunka létjogosultsága

A Covid 19 járvány elterjedése nem csak a hétköznapi szokásainkra volt jelentős hatással, de a cégek működésében is jelentős változások, és új szokások felvétele vált szükségessé. A korábbi folyamat, amelyben a virtuális asszisztencia létjogosultságára igyekeztünk felhívni a figyelmet, most óriási lökést kapott. A járvány bőszen termelte ki az újabbnál újabb virtuális asszisztenseket, akik különböző vállalásokkal keresik a helyüket a piacon. Ebben a mindenki számára ismeretlen világban hirtelen ugrott meg a home office munkavégzések, az online elérések szükségessége, ez pedig nyilván a virtuális asszisztencia népszerűségét is jelentősen megerősítette.

A Virtuális Asszisztensek születése

Az asszisztens munkakörök öttusához hasonlító sportága évről évre egyre duzzadó szaktudás-dömpinget generált. Ennek hatása mind a köz-, mind a versenyszférában érzékelhető. Kis tudathasadást jelez, hogy míg sokak szemében az asszisztens egyenlő a szimpla gépírónővel, (ami valami őskori sztereotípia, de legalábbis a Kabos filmek ránk maradt öröksége,) addig a valóságban feltétel a mindenhez is értő jolly joker szerep. Az elvárás és a megbecsülés közötti disszonancia viszont olyan torz képet mutat, ami elől még Quasimodo is sírva menekülne.

A növekvő munkaterhek, a sokrétű kompetenciát igénylő halmozott munkakörök viszont jól láthatóan képzik ki magukból a sokat látott és tapasztalt virtuális asszisztenseket. Ők azok, akik szeretnék a sok év alatt megszerzett tudásuk és egyéni készségeik kombójából saját egyéni vállalásaikat meghatározni.

A Segítőd kiválasztása

A VA-k előélete, szakmai életútja legalább annyira különböző és meghatározó, mint egyéni készségeik. Az asszisztensi feladatok mellett eltérő szakterületeken kínálnak szakmai munkát, így a teljes portfóliójuk bőven túlmutat az adminisztráción. Kezdő vállalkozóként azonban sokan esnek abba a hibába, hogy minden vállalásukat a VA köntösben kínálják, éppen ezért nem árt tisztázni, és elkülöníteni a fogalmakat.

Lássunk néhány példát:

  • VA és Rendezvényszervező
  • VA és Grafikus, webdesigner
  • VA és Adótanácsadó
  • VA és Social media menedzser
  • VA és Marketing menedzser
  • VA és Szövegíró, Blogger

(Persze az is egy érdekes elgondolás lehet, hogy a szavak sorrendjét megfordítva milyen elérések felé fordíthatja a célpiacot.)

A fenti eseteknél persze jóval színesebb szakmai csomagkínálatból is válogathatnak a cégek, ha vállalkozásuk támogatására keresnek szakembert. Ezt a tényt a korábbi felmérések is karakánul alátámasztják. Jól láthatjuk, mennyire összetett az online szolgáltatói világ, és azt is, hogy ezek a kiegészítő szakterületek milyen szegmensekben erősíthetik a vállalt feladatokat. Ha például pénzügyi táblázatkezelésre keresel virtuális asszisztenst, valószínűleg egy saleses vonalú szolgálató nagyobb eséllyel fogja látni és átlátni a számszaki összefüggéseket, mint egy szövegírásban brillirozó VA. Persze a kettő nem zárja ki egymást, de megbízás esetén iránymutató lehet. Ugyanígy egy szövegírói vénával megáldott virtuális asszisztens a legépelendő hanganyagod esetleges bakijait is egyenesbe tudja hozni, de egy kreatív VA szépérzéke is rengeteget dobhat a prezentációdon.

Együttműködés egy virtuális asszisztenssel

Ha céged folyamataiban eljött az idő, hogy asszisztenst keress magad mellé, a kiválasztásnál vedd figyelembe a fent leírtakat. A szaktudás és tapasztalat a legjobb csapatjátékosok, amik eredményes munkával nyertes meccseket generálhatnak vállalkozásodnak. Fontos azt is látni, hogy egy virtuális asszisztenssel történő együttműködés során nem egy alkalmazottat, hanem egy alvállalkozót bízol meg a feladattal. Referenciái nyilvánosak, és munkáira vállalt garanciái is számonkérhetőek, így számodra lényegesen kisebb kockázattal bírnak.

Mire figyelj?

Amikor VA-t keresel, az első szempont a számlaképesség. Azt hiszem, ennek fontosságát nem kell ragoznom. Egy virtuális asszisztens portfóliója beszédes, és sokkal informatívabb, mint egy szimpla önéletrajz. Az online megjelenése, kommunikációja, a visszajelzései olyan referenciák, amik csökkentik a kockázatot, és segítenek a kiválasztásban. Tudom, ez kicsit HR munka, de ha szeretnéd, hogy a feladataid a megfelelő kézbe kerüljenek, ezek hatékony szűrők. Kérdezz rá a garanciákra, ez további biztosíték lehet számodra Ha megvannak a jelöltjeid, jöhet a párbeszéd. A beszélgetés során hamar kiderül, utánanézette a cégednek, mennyire van képben az adott feladattal, ismeri-e a szükséges programokat, és mennyire ügyfélcentrikus. A vállalás előtt feltett releváns kérdéseiből is leszűrhető, mennyire informált az adott témában, szakterületen, programban, stb. Mérd a szimpátiát, hisz a közös munka elengedhetetlen feltétele a kémia. Ha hosszú távra tervezel, és bizonytalan vagy, jelölj ki egy tesztidőszakot, ami alatt megtapasztalhatod a munkája minőségét, és azt is, mennyire működik a kémia. Nem összekeverendő az ingyenes próbafeladatokkal, amivel sajnos még néhány cégvezető bepróbálkozik. A VA mint egyéni vállalkozó is pénzből él, munkáját, szaktudását érthetően illik megfizetni. A közös munka során létrejött partneri együttműködés rövid és hosszú távon is kínálhat megoldásokat. Ha egy turbószezon alatt például túl nagy a nyomás a cégen, és gyorsan szeretnél egy rugalmas, egyszerű és költséghatékony megoldást, a nyilván jobban jársz, ha alkalmi munkavállaló helyett egy garanciát vállaló és leinformálható szakembert bízol meg a feladataiddal. Eredményes munka esetén pedig a következő feladatdömpingnél már nem kell keresgélned. Persze ez csak egy a „sokpontos” VA-k mellet szóló érv mellett.

 

Összegezve a virtuális asszisztencia létjogosultsága és hatékonysága digitalizált világunkban kétségtelen, az elfoglalt cégvezetők számára pedig egy olyan megoldást kínál, ami elsöpörheti hómennyiséget a munkafrontról, és lehetőséget ad, hogy a bevételszerző tevékenységedre fókuszálva a növekedésedre koncentrálj.

Deák Mónika –  DeNika Online Iroda  https://denikairoda.hu
irodavezető, kreatív virtuális asszisztens és menedzsment szolgáltató
Bemutatkozás: 2020. májusában indítottam el online irodámat azzal a céllal, hogy a 25 év szakmai, gyakorlati tapasztalataimra alapozva támogassam a közép- kis- és egyéni vállalkozások, működését. Irodám elsősorban mesteremberek, online szolgáltatók, művészek, oktatásszervező és gyógyszeripari cégek számára kínál megoldásokat. Területeim: ügyviteli folyamatok, szövegírás, grafikák, kreatív tartalomgyártás, social media és a rendezvények.

A Growth Hackingről szakszerűen  – Szeretnél Te is cikket írni a GrowthHackers.hu-ra? Akkor vedd fel velünk a kapcsolatot.

Copy link
Powered by Social Snap