fbpx

Hogyan vezess Heti Growth Meetinget és miért?

A Growth Meeting egy olyan Marketing csapatokat összefogó heti rendszerességű alkalom, ahol a szereplők maximum egy órában összegzik a hét tevékenységeit, eseményeit, és  felszínre hozzák az előző héten szerzett tapasztalatokat. A kettőnél több fős marketing csapat esetében szükségszerű a folyamatos információáramlás, ami egy bizonyos létszám felett igen költséges és időigényes mutatvány.  A cikkünkben ismertetjük, hogy jól felépített Growth meeting miként képes növekedésre bírni a szervezetet és állítja irányba a növekedésorientált marketing csapatot. 

Iránymutatás és információáramlás nélkül igen drága mulattság béreket fizetni, hiszen minden szereplője azt végzi, ami számára a leginkább logikus, vagy épp semmit sem tesz, ami sok esetben kevesebb kárt okoz, mintha valóban ténykedne. A szélsőségesnek tűnő példa korántsem ritka a szervezetekben, ahol esetenként jó szakemberek, tenni akaró kollégák dolgoznak ködös és napról napra változó célok mentén annak érdekében, hogy elismerést szerezzenek maguknak. A belső tenni akarások ellenére is meglepően sokszor alakulnak ki diszfunkcionális csapatok. Az önszerveződés akkor indul be igazán, amikor rákap a csapat egy vízióra vagy célra és annak menték elkezdi összerendezni belső kompetenciáját és elindul a megvalósítást, vagyis megszületik egy kollektív céltudat.

Legyen a csapat önszerveződő, vagy felülről kontrollált, de amint irányba áll, jöhet a munka . Ahhoz, hogy strukturált ütemben történjen a fejlődés és ne pusztán a résztvevők fejében halmozodjon a tapasztalatból eredő tudás, érdemes jól szervezett és szokásformáló szeánszokat tartani. Ezeket nevezzük Weekly Growth Meeting-nek.

Growth Meeting

A Growth Meeting egy olyan Marketing csapatokat összefogó heti rendszerességű alkalom, ahol a szereplők maximum egy órában összegzik a hét tevékenységeit, eseményeit, és  felszínre hozzák az előző héten szerzett tapasztalatokat. Megbeszélésen jellemzően azok a szereplők vannak jelen, akik a marketing tevékenységet végzik, de külső megfigyelők és részt vehetnek rajta.

A megbeszélés erősen adatvezérelt, így a szereplők előzetes felkészülését igényli. Jellemzően egy Growth Master vezeti a megbeszélést, hogy ne egy ötletelés jellegű elhúzódó találkozó legyen a vége, hanem egy lendületes, pörgős és hatékony együttgondolkodás és tanulás.

A megbeszélésen a marketing különböző területeiért felelős személyek, (SEO, PPC, Social, ASO, CRO) fejtik ki röviden, hogy mi volt az előző iteráció tapasztalata és tanulsága és persze eredménye. A gyors beszámolók szigorúan adatokra támasztva kerülnek bemutatásra kiegészítve az előzetes hipotézisekkel és azok végeredményeivel. Vagyis azzal a tudással, ami az előzetes feltételezésünk alapján beigazolódott vagy elbukott. Akkor szerez a csapat valódi tudást és tapasztalatot, ha megvalósítás előtt már volt valamilyen jellegű előfeltételezése az esetleges eredményt illetően. Amennyiben ez elmarad, akkor csak cselekvés van és történés, ami sokszor inkább egy törött árbócos hajó ide-oda sodródásához hasonlít.

A hipotézisek megalkotása ugyanis koránt sem olyan egyszerű, mint azt elsőre gondoljuk. Egy valóban jó hipotézis korábban szerzett adatokra támaszkodik, ami lehet egy konkurens viselkedésének visszafejtése, vagy egy már futtatott teszt eredménye, akkor céltudatos és tudásszerzési igényt kielégítő feladat jön létre, aminek a kiértékelése során mindenképpen tapasztalatot gyűjtünk.

Sok esetben a különböző szakértők a saját területének határáig látják az eseményeket, és nem tovább. Viszont az online térben minden hatással van mindenre, így nem engedheti meg magának a marketing csapat, hogy a különböző területekből eredő információkat ne összesítse és áramoltassa csapaton belül. A Growth Meetingnek pontosan az a szerepe, hogy összpontosítsa a különböző területeket és kollektív tudás építésére sarkallja a csapatot.

Például a PPC-s megemeli a hirdetési keretet, amikor azt látjuk, hogy jól futnak a hirdetéseink. Igen ám, de a célpiac alsó részét viszonylag olcsón szerezzük be, míg a teljes piacunkra bőségesen hirdet a konkurensünk is, ezért minél több felhasználót akarunk behozni, annál drágább lesz az egy főre jutó hirdetési költségünk is. Ahhoz, hogy megtaláljuk az ideális szinten, tesztelnünk kell a rendszerünket és nem csak az ügyfélszerzésit, hanem azt is, hogy a nagyobb és drágább ügyfél hogy viselkedett az oldalunkon.

Rendszeresség adja a növekedés ritmusát

Egy Growth Meeting minden héten ugyanabban az időpontban ugyanúgy kezdődik. Struktúráját tekintve nem változik és pontosan azért, hogy szokást alakítson ki a csapatban és gondolkodás nélküli, reflexszerű viselkedést váltson ki az egyénekből. A szokásalkotási taktikákat nem csak a termékfejlesztés során érdemes tehát alkalmazni, hanem saját csapatunkon is, hisz célunk nem kevesebb, mint a meglévő erőforrásokból, vagyis a szervezet szürkeállományából kihozzuk a maximumot. Így tehát minden olyan szükségtelen tevékenység, ami extra mentális terhet ró a csapatra, csak lassítja a fejlődés áramlását.

A Growth Meeting minden esetben az adatok köré rendeződik, ezért szükséges egy olyan felület, ahol historikusan látjuk a KPI-ok alakulását heti bontásban.

Pro tipp: nem ideális pusztán a programokra hagyatkozni, mert kizárólag egy hétnyi adatot kell összehasonlítani az előző időszakkal, hanem a teljes KPI halmaz heti alakulását látnunk kell egy képernyőn. Ha a Growth Meetingen kattintgatnod kell a programok között, akkor tudhatod, hogy még nem jó az adatszetted. Tapasztalatunk szerint nincs egyezményes KPI szettek, ami mindenre általánosan ráhúzható, de léteznek minták, amikből ki lehet indulni.

KPI szettnek nevezzük azt a teljesítménymutatók halmazát, amit hétről hétre vizsgálat alá vetünk és a tevékenységeinket kiértékeljük. Jellemzően 20-40 magasszintű KPI-ból gyűlik össze egy szett és több különböző szettet is alkalmazhat egy szervezet részlegektől függően.

Teljesítménymutatók a tanuláshoz

Célszerű kezdetben egy Google táblázatban összerendezni heti oszlopokra bontva a KPI listát és minden héten kigyűjteni a fontos adatokat akár csatornánként is. Egybe kell látni a teljes életutat, így ha lusták vagyunk kinyerni az adatokat a rendszerekből, akkor pont a fejlődési görbénket és a tevékenységeinkből eredő tapasztalatokat fogjuk elbukni.

Az egyik legfontosabb elem tehát egy egységesített heti bontásos KPI halmaz. Amint megszokássá válik a teljesítménymutatók heti rendszerességű elemzése, egyre inkább megjelenik az igény az adatokra, pontosabban az adatokból kinyerhető információkra.

Az adat ugyanis még nem hasznosított tudás. Az adatból kinyert információ a valódi érték, ami minden szervezet számára rendelkezésre áll, csak jóval kevesebb adatot alakítunk át valódi és releváns információvá, mint amennyit lehetne. Sőt, ami még ennél is rosszabb, az a szerzett információ hasznosításának mellőzése. Lássuk be, az információ aranykorában az efféle tevékenység pontosan olyan, mintha aranyrudakat dobálnánk ki az irodánk ablakán. Hátha ráesik egy konkurensünk fejére.

Amikor kialakul az adatéhség

A heti Growth meetingek során egyre inkább rákényszerül a csapat, hogy olvasson a múltbéli tanulságokból és meg inkább éhes legyen a friss adatokra. Ugyanis minél távolabb kerülünk az első héttől, annál több információja lesz a csapat minden tagjának a tevékenységeik következményeiről. Ezt pedig úgy hívjuk: Tapasztalat.

Nem is akármilyen, hanem egy adatokra támaszkodó empirikus úton szerzett kollektív tudás.

Amint a csapat megérzi, hogy az így szerzett tudás által sokkal okosabbá és bölcsebbé vált, valamint a szereplők egymás tevékenységéből is profitálnak, hirtelen megjelenik az éhségérzet.

Egy ösztönös és belső falánkság arra, hogy a meglévő adatok helyett további hasznos mérési pontokat alakítsanak ki és gyűjtsenek belőle még több információt, tapasztalatot.

Az adatvezérelt gondolkodásmód kialakításának kulcsa ugyanis maga az adatéhség megteremtése.

Az adatvezérelt gondolkodásmód kialakításának kulcsa ugyanis maga az adatéhség megteremtése.

Az így együttműködő kollégák egyre inkább háttérbe szorítják az egyéni érdekérvényesítést valamint az ötletekhez való görcsös ragaszkodást, és teret kap a kísérletezés. Mert egy bizonyos ponton túl nem az fog számítani, hogy egy ötlet megvalósuljon vagy hogy kinek az ötlete volt, hanem az, hogy ki tud hasznosabb információval szolgálni a kísérletekből.

A csapat dinamikája és kohéziója azon múlik, hogy az olyan rendszeresített folyamatok, mint egy egyszerű Growth meetinggel milyen következetesek és rutinszerűek. Bármilyen okos emberekkel is dolgozunk, célszerű olyan szervezeten belüli szokásokat kialakítanunk, amik nem igénylenek extra mentális terhet, így ezek a berögzült és fix események egyfajta ritmusban tartják a csapatot.

A heti Growth Meeting adja a növekedés ritmusát.

Hozd ki a csapatodból a legtöbbet és egészítsd ki a hiányzó kompetenciáidat Growth Hackingben jártas szakemberekkel

andras@growthhackers.hu

Certified Growth Master 2005 óta foglalkozik online üzletfejlesztéssel, üzemeltetéssel és webfejlesztéssel. Milliárdos árbevételű külföldi és Magyar vállalkozások növekedését vezeti, valamint a 2020-as Év Kreatív Megoldása díjat nyert LISN startup alapítója és ügyvezetője,

Copy link
Powered by Social Snap