fbpx
Interjú kérdések: Growth Marketer

16 kérdés, amire egy Growth Marketer állásinterjú során számítanod kell

Korábbi cikkünkben már írtunk róla, hogyan épül fel egy Growth csapat, most azonban arról kaphatsz képet, hogy csapaton belül egy Growth Marketer kiválasztása során milyen kompetenciákat kell vizsgálni és milyen kérdésekre kell választ adni egy állásinterjú során.

Sokan a mai napig lebecsülik a marketing szakmát, de mi egy olyan valós tudománynak gondoljuk, ami megfelelően végezve semmiképpen sem egyszerű. Egy marketing szakembernek nem az a feladata, hogy kávét főzzön vagy tárgyalásokat bonyolítson le, de lássuk be, számtalan hazai cégnél akad egy-egy marketinges, aki – függetlenül attól, hogy tanulta-e a szakmát – sokszor minden mást elvégez, csak magával a marketinggel nem foglalkozik érdemben. 

Growth Marketer állásinterjú kérdések

  1. Hogyan állnál neki egy versenytárselemzésnek?
  2. Mekkora tapasztalatod van keresőoptimalizálásban?
  3. Mekkora tapasztalatod van social media marketingben?
  4. Tudsz hatékony Google Ads kampányt futtatni?
  5. Milyen online real-time analitikai szoftvereket használsz? (Google Analytics, GTM, Data Studio, Databox)
  6. Mennyire értesz az adatelemzéshez?
  7. Tudsz A/B és többváltozós teszteket futtatni oldal optimalizálás céljából?
  8. Hogyan elemzed a weboldaladon a látogatóid vagy felhasználóid interakcióit?
  9. Össze tudsz állítani egy minimum viable tesztet?
  10. Meg tudsz írni egy hosszabb szakmai cikket vagy esettanulmányt? Van olyan, amit megírtál és büszke vagy rá?
  11. Mennyire érzed magad naprakésznek? Honnan szerzed a friss tudást?
  12. Milyen módon priorizálsz?
  13. Mit jelent számodra a Growth Hacking?
  14. Hogyan vizsgálod a felhasználók oldalon belüli viselkedését?
  15. Mi a Te szuperképességed?
  16. Hogyan magyaráznád el a nagymamádnak mi az a Growth Hacking?

1) Hogyan állnál neki egy versenytárselemzésnek?

Egyáltalán miért fontos egy versenytárs? Mivel ugyanazon a piacon mozog mint az ügyfeled, ezért a versenytársainak is van egy taktikája, amiből rengeteg információt lehet kinyerni magáról a célközönségről és a közösségi kommunikációkról és az azokra adott reakcióiról is. A kapott adatokból olyan információkkal és ötletekkel is gazdagodhatsz, amik esetleg nem jutnak eszedbe. Rengeteg felesleges kört spórolhatunk, vagyis nem kell ismét feltalálni a kereket. Folytathatjuk a kísérletezést onnan, ahonnan mások abbahagyták. 

Érdekes lehet az eszközök változatossága, amivel nekiállsz egy ilyen elemzésnek, de a legfontosabb, hogy a végén képes legyél értelmezni az adatokat, és azok alapján tervezd meg a stratégiát.

2) Mekkora tapasztalatod van keresőoptimalizálásban?

Az organikus forgalom gyűjtése ugyan rövidtávon kevésbé megtérülő tevékenység, de vannak részfeladatai, amiknek az eredményeivel lényegesen hatékonyabb kampányokat tudsz futtatni. Egy konkurencia backlink audit például remek feladat arra, hogy felismerd a konkurensed linkelési stratégiáit és esetleges kapcsolati tőkéjét.

Fontos továbbá, hogy egy weboldalon vagy bármilyen online felületen tisztában legyél azzal, hogy a különböző keresőmotorok algoritmusai milyen metaadatok, adatstruktúra, szöveg felépítés és más tényezők alapján adnak relevancia értékeket. Gyakorlati példa a blogposztok optimalizálása, beszédes meta description, megfelelő cikk-hosszúság, változatos szinoníma használat, miegymás. Hiába írsz zseniálisan, ha a hordozó amire írod nem megfelelő.

3) Mekkora tapasztalatod van social media marketingben?

Ha tesztelni akarsz egy hipotézist, nincs gyorsabb módja, mint megvásárolni annyi usert, amennyivel validálni tudod annak megtérülését. Ha pl.: A/B tesztelnél, egy headline variánst pillanatok alatt meg tudunk versenyeztetni egy Facebook kampány keretein belül. 

Érdekes, de social media ppc alatt már nemcsak a Facebook, Instagram, YouTube triumvirátusról beszélünk, hiszen számos más platform (LinkedIn, Pinterest, Quora, stb.) megvetette a lábát a hirdetési piacon. Fontos, hogy tisztában legyünk a lehetőségekkel, és azzal, hogy a vásárlói perszónánk milyen platformokat használ, milyen szegmensekbe tudjuk sorolni, valamint a ppc kampányunk illeszkedik-e a stratégiánkba.

4) Tudsz hatékony Google Ads kampányt futtatni?

Ha kulcsszókutatásban van tapasztalatod, gyorsan reagálhatsz olyan kifejezésekre amikre esetleg a konkurenciád még nem tett lépéseket. Ha ismered a platformokat és tudod mit lehet belőle kihozni, azt is fogod tudni, mikor mire használd. A Google Ads számtalan hirdetési formátuma és a YouTube kompatibilitása miatt kritikus szereplő a legtöbb felhasználó eléréséhez.

5) Milyen online real-time analitikai szoftvereket használsz? (Google Analytics, GTM, Data Studio, Databox)

Adatok nélkül csak vaktában lövöldözünk. Ám ha vannak adataid sem biztos, hogy gyorsan és érthetően át tudod adni ezeket a döntéshozóknak. Amikor egy központi Dashboard adatai lesz a közös nyelv, mindenki érteni fogja a tevékenységeket és azok eredményét. Ezeknek az automatizmusoknak a felépítése néha sok időt vesz igénybe, különösen bonyolultabb mérőszámok esetén, de a látványossága mellett kiemelkedően hasznos is tud lenni. Befektetői megbeszélésekre, csapat meetingekre, vagy egyáltalán saját magadnak. Minden információ automatizáltan, szűrhetően, real-time és historikusan.. Mindez egyetlen helyen összeszedve rengeteg időt tud spórolni. 

Google Analytics esetében a dashboardot, a nézeteket és célokat érdemes variálni, de a Google Data Studioban, PowerBI-ban vagy mondjuk egy Databox szolgáltatásában például excel táblázatból, GA-ból és számos más helyről is lehet adatokat gyűjteni, így több különböző forrásból érkező adatokból is összerakhatod a legfontosabb mérőszámaid. 

6) Mennyire értesz az adatelemzéshez?

Több adat van a rendszerben, mint amit fel tudsz dolgozni. Ki kell szűrni belőlük azt ami releváns, ehhez azonban ismerned kell az adathalmazt, és tudnod kell olvasni belőlük, metrikákat állítani, célokat kitűzni és eldobni mindazt, ami hibás, téves vagy zavaró. Az adatelemzés külön szakma, de ha egy adatelemzéssel kerülsz össze, érdekes kérdéseket kell feltenned, és fel kell ismerned a válaszok helyességét.

Az adatelemzők sokszor nagy adatbázisokból dolgoznak, ez sok esetben megkövetel némi programozói tudást is, így például a Python programnyelv ismeretét, illetve az adatbázis saját nyelvét (pl.: SQL).

7) Tudsz A/B és többváltozós teszteket futtatni oldal optimalizálás céljából?

Akkor gondolkozol igazán jól a szakmáról, ha minden ötleted mögött vannak mért adatok, tesztek amikkel minden nap jobb és jobb lehetsz. Ha egy hirdetést feladsz és csak egy verziót futtatsz, akkor az egód uralja a növekedést. Ha viszont hajlandó vagy elfogadni mások véleményét is, vagy alapból többváltozós tesztet indítasz, akkor biztos lehetsz benne, hogy a statisztikai relevanciától függően a legpontosabb eredményt kapod meg. Sokak szerint a pixeltologatás vagy pár kifejezés cseréje egy headline-ban csak értelmetlen szemfényvesztés, holott a valóságban már mikrovállalkozás szintjén is szemmel látható különbségek jelentkezhetnek ilyen kísérlet során.

8) Hogyan elemzed a weboldaladon a látogatóid vagy felhasználóid interakcióit?

Ha nem érted a felhasználókat, nem nézed a viselkedésüket, elveszíted a lehetőséget arra, hogy idejekorán felismerd a viselkedési mintázatokat és változtass – például a lemorzsolódási pontokon. Egy folyamatosan változó világban csak a csomagolással és a kirakattal foglalkozni rendkívül veszélyes.

A felhasználók viselkedési elemzése segítségével szegmentálhatod őket, stratégiai döntéseket tudsz hozni a különböző szegmensek aktiválása, megtartása, újra monetizálása, felélesztése kapcsán.

 

 

Eljutottál a feléig.. csak így tovább 🙂

 

9) Össze tudsz állítani egy minimum viable tesztet?

Mit tesztelnél és hogyan csökkentenéd a komplexitást? Minél bonyolultabb és nehezebb koncepcióval állsz elő, annál kisebb az esélye, hogy valódi adatokra támaszkodhatsz. Ha egy landing page koncepciójához több hónapnyi fejlesztési erőforrást kell igénybe venned, akkor meglehet, hogy a piac elmegy melletted, és sok esetben neki se kezdesz a validálásnak.

10)  Meg tudsz írni egy hosszabb szakmai cikket vagy esettanulmányt? Van olyan, amit megírtál és büszke vagy rá?

Legyen az keresőoptimalizálási szándék, egy inbound marketing taktika, vagy egy ingyenes email kurzus, a tartalomírás elengedhetetlen. Szinte az első checkpoint, amin nagyon gyorsan elvérzik egy Growth Marketer, ha ez a kompetencia hiányos.

11)  Mennyire érzed magad naprakésznek? Honnan szerzed a friss tudást?

Ebben a szakmában kritikus, hogy mindig naprakész legyen az ember. Egy forrás nem forrás, ezért mi is legalább 10-15 különböző helyről és különböző formában tájékozódunk az aktualitásokról. Vannak olyan emberek, akiket érdemes követni twitteren, feliratkozni a blogjukra, van egy-két szakmai hub, és nyilván a Facebook csoportok nemzetközi szinten. 

Ha egy growth hacker fél évig internet nélkül élne, a hatodik hónap végére a tudásának egy jelentős része már nem lenne aktuális. A 2017-ben íródott “Hackek” fele már nem működik és pontosan ez a tévhit és a valóság között a különbség. Míg a “Growth Hacking” kifejezést hallva a legtöbben a “hackekre” koncentrálnak, addig egy vérbeli GH magára a folyamatokra összpontosít. A trükkök és a taktikák valójában csak a szemfényvesztés. Ha esettanulmányként fogod fel, akkor tanulhatsz a gondolkodásmódról. Ha azonban másolni akarod, akkor nagy valószínűséggel a felét se fogod elérni annak, mint amit olvasol.

WHAT WORKS FOR OTHERS, WON’T WORK FOR YOU –  Brian Balfour

12) Milyen módon priorizálsz?

Ha nincs belső priorizálás, akkor minden felülírhat mindent. Nem csak a céges elvárások, a felettes állíthatja fel a sorrendet. Sok esetben saját magadnak kell helyretenni mi fontos és mi nem az. Ha ez az értékrend nincs rendben, akkor jellemzően csak azok a feladatok készülnek el, amihez kedvünk van, és addig, amíg azok éppen jól esnek.
Egy Growth Marketer a priorizálás nagymestere.  Zsigeri szinten kell, hogy működjön, hogy azonnal kiszúrd a különbséget a valóban megtérülő feladat és rétestészta projekt között.

13) Mit jelent számodra a Growth Hacking?

Sajnos manapság nincs két olyan ember, aki ugyanúgy felelne erre a kérdésre, mégis, ami igazán fontos, az a gondolkodásmód. Ez ugyanis hordozza a törekvést a folyamatos kísérletezésre, elemzésre és növekedésre.

14) Hogyan vizsgálod a felhasználók oldalon belüli viselkedését?

Mielőtt nekilátsz egy A/B tesztnek, számos eszköz ad lehetőséget arra, hogy megtaláld az “alacsonyan csüngő gyümölcsöket”. Az olyan eszközök, mint a CrazyEgg, Hotjar, Mouseflow mind arra szolgálnak, hogy megnézd a hőtérképet, a viselkedéseket, stb. Az átvilágítást követően olyan evidenciákat mutatnak meg a felhasználók, amik elsőre jellemzően fel sem merültek a tervezés során. 

15) Mi a Te szuperképességed?

Meglehetősen provokatív kérdés, ami arra irányul, hogy milyen módon tudod megkülönböztetni magad a többi jelentkezőtől. A pozícionálás elsődleges feladat, ami egy Growth Marketer tevékenységnek zsigeri szintjén kell, hogy működjön. Hiszen ha egy termék előnyét nem tudod kiemelni, akkor folyamatosan rossz kampányokat és kísérleteket fogsz elkészíteni. Ez a kérdés képes felszínre hozni a kreativitást, de megmutatja a bizonytalanságot is.  

16) Hogyan magyaráznád el a nagymamádnak mi az a Growth Hacking?

Ez az egyik kedvenc kérdésem. Ha nem tudod jól elmagyarázni, akkor nem is érted igazán.

Válaszold meg Te is

Végezetül szeretnénk neked is megadni a lehetőséget, hogy választ adj a kérdésekre. Persze csak ha van kedved. A kérdőív nagyjából 10 percet vesz igénybe, ha azonban annyira penge válaszokat adsz, amikre mi sem számítunk….

andras@growthhackers.hu

A Magyar Growth Hacking Hub alapítója és vezetője. E-kereskedelmi fejlesztési és stratégiai tanácsadó. 2005 óta foglalkozik online üzletfejlesztéssel, üzemeltetéssel és webfejlesztéssel. Több milliárdos forgalmú külföldi és magyar e-kereskedelmi portálok kivitelezését vezette. Referenciái között olyan nevek szerepelnek, mint: BÁV Csoport, Dell Magyarország, Kulcs-Soft, Alienware, Ezetera.com, Bauhaus, FishingOnOrfűm, Microsoft,

Copy link
Powered by Social Snap