fbpx
Title Image

KPI jelentése és fontossága

Akár döntéshozó vagy, akár egy csapat tagja, szinte biztos, hogy a munkád során rendszeresen előkerülnek különböző KPI-ok. Mi is az a KPI? A következő pár percben megnézünk pár gondolatébresztő pontot is az alapokon felül.


Mielőtt rátérnénk a számtalan példánkra, előbb nézzük meg az akroníma jelentését. Key Performance Indicator, vagyis kulcs teljesítménymutató a KPI rövidítés jelentése. Egy jó KPI irányt mutathat, megérteti veled és a csapatoddal is, hogy milyen irányba kell elmozdulnotok, milyen irányban és mekkora teljesítményt kell elérnetek a stratégiai célok elérése érdekében. Ahhoz, hogy igazán hatékony legyen, egy KPI-nak meg kell felelnie az alábbi kritériumoknak:

  • Jól definiált és mérhető
  • Kommunikálható a szervezeteden / csapatodon belül
  • Szükséges a célod elérése érdekében (hiszen nem véletlenul hívjuk kulcs teljesítménymutatónak)
  • Alkalmazható az üzletágadban (LOB) vagy a részlegedben

Az a baj, hogy több ezer KPI van, amiből válogathatsz. Ha rosszat választasz, akkor valószínűleg olyan dolgot mérsz, ami nincs összhangban a céloddal. Hogyan választhatod ki a számodra leginkább megfelelő KPI-okat? A legjobb módja, hogy kikutatod és megérted a problémáidat, hiányosságaidat, és a hozzájuk tartozó legalkalmasabb KPI-okat. Ne ess kétségbe, mi összeszedtünk neked jó pár példát.


Legnépszerűbb metrikák

  • Bevétel
  • Kiadás
  • Profit
  • Weboldal megtekintések
  • Organikus konverzió
  • Fizetett konverzió
  • Ajánlások száma
  • Új vásárlók száma

Ugye, hogy ezek nem voltak bonyolultak? A vásárlóid, a pénzügyi teljesítésed, a belső folyamataid és az alkalmazottaid témáján keresztül bemutatunk összesen 24 további példát, amik kiváló gondolatébresztők lehetnek.


A vásárlóid mérése és megértése

  • Net Promoter Score [NPS] – A nettó ajánlói értékről már korábban is írtunk, ezt a “Growth Hacking” menüpontban található anyagban fejtettük ki igazán. A lényege, hogy egy vásárló mennyire ajánlja a termékedet/vállalkozásodat egy barátjának.
  • Customer Profitability Score [CPS] – Vásárló profitabilitási érték, ami a gyakorlatban azt méri, hogy egy vásárló mennyi profitot termel a vállalkozásodnak, miután kivontad belőle az akvizíció, a megtartás, az ügyfélszolgálat és hasonló költségeket.
  • Customer Retention Rate [CRR] – Vásárló megtartási ráta, vagyis mennyi vásárlód jön vissza később, mennyire lojálisak a márkádhoz, a cégedhez vagy a szolgáltatásodhoz.
  • Conversion Rate [CR] – A konverziós ráta. Ez az összes tölcsér összes szintjén, csatornától függetlenül értelmezhető KPI. Egy ponttól a következő pontig lemorzsolódás nélkül egy célba sikeresen eljutó felhasználók konvertálnak. A két pont közötti teljes forgalmat nézve meg tudjuk mondani, hogy mennyi volt ehhez mérten a konverziók százalékos aránya.
  • Relative Market Share [RMS] – Relatív piaci részesedés. Azt hivatott mérni, hogy a versenytársaidhoz mérten mekkora a piaci részesedésed egy adott piacon.
  • Customer Churn Rate [CCR] – A vásárlói lemorzsolódás aránya azt mutatja meg, hogy mennyi felhasználó tűnik el az első vásárlás után, vagy éppen mennyi felhasználó mondja le a szolgáltatást egy bizonyos időn belül. A lemorzsolódási arányt úgy kapjuk meg, ha elosztjuk az adott idő alatt elveszített vásárlók számát az időszak kezdetén meglévő vásárlók számával.

A pénzügyi teljesítésed mérése és megértése

  • Revenue Growth Rate [RGR] – Bevétel növekedési ráta. Ez magáért beszél.
  • Net profit – Nettó profit, szintén magától értetődő.
  • Net Profit Margin [NPM] – A teljes bevételed nettó profitszázaléka.
  • Gross Profit Margin [GPM] – A teljes bevételed bruttó profitszázaléka.
  • Return on Investment [ROI] – Egy pénzügyi befektetés megtérülése adott idő alatt. Például, ha 1 éves marketing kampányba fektetünk 500.000 forintot, majd 750.000 forint bevételt hoz a teljes év alatt, akkor 50% ROI-ról beszélünk.

A belső folyamataid mérése és megértése

  • Capacity Utilisation Rate [CUR] – Közös nevezőre hozható a kivitelezhető munkák mennyisége a rendelkezésre álló erőforrásaiddal?
  • Project Schedule Variance [PSV] – Projekt időzítési variáns, ami azt méri, hogy a időben készülnek-e el a projektek.
  • Project Cost Variance [PCV] – Projekt költség variáns. Lényegében azért felel, hogy ne lépd túl a projektre terezéskor allokált költségkeretet.
  • Earned Value [EV] – A megszerzett érték egy olyan metrika, ami a céged által jelenleg futtatott projektek értékét összesíti.
  • Order Fulfilment Cycle Time [OFCT] – A rendelés-teljesíti ciklusidő méri legjobban, hogy mennyi idő telik el a rendelés leadásától a termék/szolgáltatás kiszállításáig.
  • Delivery in full, on time [DIFOT] – A DIFOT lényege, hogy az összes rendelést összevetjük azokkal, amik teljes mértékben és időben teljesítve lettek.
  • Quality Index – minőségi mutató, ami méri és megmondja, hogy a terméked minősége van-e annyira jó, mint amit a vásárlóid várnak.
  • Process Downtime Level – Mennyi idő megy pocsékba technikai leállásokkal, meghibásodásokkal, megbetegedésekkel?

Az alkalmazottak mérése és megértése

  • Staff Advocacy Score [SAS] – Mennyire valószínű, hogy az alkalmazottaid ajánlják a barátaiknak a cégedet, mint munkahelyet.
  • Employee Engagement Level [EEL] – Az alkalmazottaid viselkedése milyen hatással van a céged végső céljaira nézve.
  • Human Capital Value Added [HCVA] – Ez a KPI egy adott munkavállalód pénzügyi értékét méri a szervezeteden belül.
  • Retirement Rate – Nyugdíjazási arány. Ez minden komolyabb, karriertervvel rendelkező cégnél fontos KPI lehet. Ha nincs idősödő tendencia a vállalkozásodban, akkor számodra nem feltétlenül releváns információ.
  • Salary Competitiveness Ratio [SCR] – A fizetés versesenyképességi rátát úgy számoljuk ki, hogy az összes hasonló munkakörben lévő munkavállaló fizetését átlagoljuk, majd kivonjuk a versenytársak által ugyanilyen pozícióra kínált fizetések átlagából.

Próbáltunk több különböző megközelítésből bemutatni pár lényeges KPI-t. Nyilvánvalóan nem használható mindegyik mindenki számára. Ennek sokkal inkább az a lényege, hogy rávilágítsunk, mennyi minden mérhető, és közben mennyire kevés dolgot mérünk valójában.

Certified Growth Master 2005 óta foglalkozik online üzletfejlesztéssel, üzemeltetéssel és webfejlesztéssel. Milliárdos árbevételű külföldi és Magyar vállalkozások növekedését vezeti, valamint a 2020-as Év Kreatív Megoldása díjat nyert LISN startup alapítója és ügyvezetője,

Copy link
Powered by Social Snap