fbpx

Clubhouse: A tudatosan felépített unikornis

Beszélgetek az egyik ismerősömmel, amikor is váratlanul megkérdezi tőlem: Téged is megfertőzött a Clubhouse őrület? Na így kezdődik az unikornis sztori, de nem is akármilyen.  Az audio alapú közösségi iOS applikáció alkotói biztosra mentek és mindent bevetettek annak érdekében, hogy a lehető legrövidebb idő alatt unikornissá váljon a startup. Nesze neked TikTok… Íme a “pandémiabiztos” új őrület, aminek neve: Clubhouse. 

Clubhouse meghívó

Azoknak, akik meghívót szeretnének: jelenleg csak iOS-en jelent meg az app.  Meghívóval csatlakozhatsz és belépést követően mindössze kettő darab meghívót kapsz. Aki téged meghívott, mindig ott lesz az adatlapodon. Az ismerőseid felének jellemzően már van legalább egy ismerőse a rendszerben, így viszonylag nagy esély van rá, hogy az ismerőseidtől tudsz kérni meghívót. A kettő meghívóból egyet fel szoktak ajánlani annak, aki behozott téged a klubba.

Mindössze 110 millió dolláros befektetés

Amikor ezt a cikket írom, a Clubhouse életciklusát figyelembe véve még csak csattogós lepke korszakban van, hiszen az alapítása óta egy év sem telt el. Amíg mi idehaza sertepertéltünk 2020 március 15-én, addig a világ másik felén megalapították a következő unikornist. Majd két hónapra rá megkapta a 10 millió dolláros első körös befektetését, ráadásul nem is akárkitől.

Első alkalommal, amikor beléptem a Clubhouse-ba, egyből rátapadtam az apró trükkökre, onboardingra és viral loopok morzsáira, mintha tudatosan és zsigeri szinten űzné a csapat a Growth Hacking minden vetületét. Fogalmam sem volt, hogy ki áll mögötte. Gondoltam is magamba, ez olyan Andrew Chen-es cucc. Aztán egyre több Horowitz jött szembe velem. Áh, ez tuti nem véletlen. Be is ugrott, hogy két hónapja posztoltak egy új trendről, aminek témája az audió alapú közösségi megoldások terjedése. Gyorsan felmentem a Crunchbase-re és bumm. Így már minden értelmet nyert.

#unikornistáló

Andreesen Horowitz (a16z) és Andrew Chen

Andreesen Horowitz a kedvenc VC-m. (Leírva baromi hosszú, ezért a16z-ként kezdték el aposztrofálni magukat, mivel az A és a Z között 16 karakter van )

Az a16z nem mellesleg 2.7 milliárd dolláros befektetői tőkét kezel. Egy ilyen tapasztalati bázissal, hatalmas tőkével a háta mögött egy startup igen nagy lendülettel indulhat piachódító útjára. Kiterjedt kapcsolati rendszerrel ugyanis pillanatok alatt milliós elérést kapott a Clubhouse, hiszen olyan véleményvezérek, akiknek ekkora követőbázisuk van és egyszer csak szobatársak lesznek, beláthatóan vonzó sok üzleti felhasználónak. Oké, hogy pörgetjük a Tiktok-ot, mert hat ránk a változó arányú megerősítésre alapuló mentális csapda, de olykor, amikor kiszabadítjuk agyunkat a karosgép fogságából, igénylünk némi intellektuális kapcsolatteremtést is. Ugye?!

Rendre követem a munkájukat mióta Growth Hacking a látómezőmbe került. Köztük van az egyik kedvenc figurám, Andrew Chen, aki valójában híressé tette a Growth Hacking kifejezést az AirBnb trükkel. Andrew egyébként az a16z partnere több más magasan kvalifikált növekedésőrülttel egyetemben, és mondanom sem kell, hogy a VC portfoliója igen impozáns.
Asana, GitLab, Slack, box, Instagram, Facebook, Skype, Oculus VR, Lime, Stripe.. Gyakorlatilag nem más, mint a VC-k Hans Zimmer-e.

Oké, van némi szükséglet a piacon, de ez még nem stratégia, max remény. Ha biztosra akarsz menni, akkor ennél sokkal tudatosabb tervezésre van szükséged, akárcsak a Clubhouse team-nek. Szisztematikusan felépített egy funkcionálisan gerjesztett viralitást a terméken belül. Kihasználva a falkához tartozást, a változó arányú jutalmazást, a felfelé ismerkedés reményét.

Ismerd meg

Mi az a Clubhouse?

Hivatalos ismertető alapján a Clubhouse egy audio alapú közösségi platform, ami spontán csoportos beszélgetéseket tesz lehetővé a felhasználók számára. Azért lássuk be, ez nem tűnik olyan extrém nagy felfedezésnek. Nem is a technológia adja a valódi értéket, hanem a megvalósítás, az apró tudományosan kikísérletezett és piszok pimasz kis trükkök, virális hurkok és belső motivátorok, és persze a közönség, amelyek az appban tartanak, illetve alkalomadtán – naponta negyvenszer – visszahívnak.

“Clubhouse is an audio-based social app that allows users to spontaneously join group chats.”

/Crunchbase.com/

Meghívórendszer: a növekedés lelke

A Clubhouse-ba csak meghívóval lehet regisztrálni és minden felhasználó két meghívót kap. Ennyi pont elég.

Az invite only ezer éves trükk, de ezt is tovább lehet fejleszteni. A terjedési sebesség, vagy szaknyelvben virális együtthatóról sokan úgy gondolják, minél nagyobb, vagyis minél több embert hív meg egy felhasználó, annál jobb lesz a rendszer. A korlát nélküli meghívó értéktelen és kevésbé kiszámítható. Vagyis a meghívó rendszernél nem csak azt kell vizsgálni, hogy mennyi meghívás történik, hanem azt is, hogy mekkora az elfogadási arány és ciklusidő is. Ha ugyanis limitálod a meghívót, akkor növeled a meghívások sikerességét. A kettő meghívó azért izgalmas, mert abból az egyiket “visszaszolgáltatod” annak, aki téged meghívott cserébe azért, amiért behívott a rendszerbe. Így a virális együttható minden esetben nagyobb lesz egynél, azaz egy ember legalább egy másikat meg fog hívni. Mivel ott lesz a meghívottad neve alatt a Te neved is, ezért ez egy presztízs is, aminek minőségi szűrő hatása van a rendszerre. Apró, ám fontos dolgok hiszen a minőségi tömeg elsődleges értéket képvisel a felfelé ismerkedési cél miatt.

Ha biztosra akarsz menni, hass az egóra! Az mindig bejön. Az emberek szeretnek beszélni, hallatni a hangjukat, értelmes vitákba bonyolódni és véleményt formálni. Sőt kíváncsiak lesznek arra, mit gondolnak mások. Apropó mások. A kapcsolati hálód nem csak Te építhet, hanem az ismerőseid is. Kíváncsi leszel, kiket ismerhetsz, kik előztek be, hiszen ez mégiscsak egy közösségi tér.

A kíváncsiság pedig olyan, mint a viszketés. Meg kell szüntetni. Idegesítő érzés amiért hajlandó vagy fizetni is, hogy véget vess neki. A Clubhouse esetében csak a kontakt listádat kell beáldoznod, de hát mi az neked, ugye?! Már ezerszer eladtad a Facebooknak, a Google-nek meg gyakorlatilag minden jött-ment social appnak, akibe csak belebotlottál életed során.

És kész is a kapcsolati gráf. A hitelesítést sem bízták a véletlenre, rögtön biztosra mentek és SMS-ben érkezik a meghívó, ráadásul a feladó a meghívó fél lesz. Persze, regisztrációt követően aktiválhatod az e-mail címed is, de az már olyan 2020, nem igaz?!

Kötelező perszonalizáció

Szinte kötelező darab az onboarding során a felhasználói preferenciák megadása. “Helló újonc! Téged mi érdekel?” Ha esetleg kihagyod az ismerkedést, az sem probléma. Úgyis ki fogod tölteni később.  Szépen finoman visszaterel a rendszer, mert a Twitternél már jól kikísérletezték tíz éve: ha elérsz egy bizonyos kitöltöttségi szintet, szignifikánsan megnő az appban töltött időd, gyorsabban köteleződsz el a termék iránt.

Ismert emberek bekövetése

A jó öreg Twitter trükk. Ezeréves taktika, mégis hibátlanul hozza az elvárásokat. Minél több követőd van, annál gyorsabban éred el az AHA moment-et. Nincs elég tartalom? Kezdj el bekövetni pár ismertebb embert vagy csoportot és máris minőségi beszélgetések tárháza vár rád. Szakmai, értelmes, netwörkölős.. Ja, hogy Mark Zuckerberg is fellépett, meg Elon Musk és kapok értesítést, amikor beszélnek.

Mindössze tíz hónap alatt a világ egyik top VC-je három körben fektetett be több mint 110 millió dollárt és ezek mellé adott egy hatalmas szakmai támogatást és meghúzta a startup valamint a VC kapcsolatának mércéjét is. Azért azt tudni kell, hogy összesen 180 befektető tette bele a pénzét az a16z-n keresztül, ami egy kisebb rémálom.

A Clubhouse CEO Paul Davison állítása szerint jelenleg heti 2 millió aktív felhasználója van, ami azért is izgalmas, mert az ilyen nyilatkozatokkal mutatják meg, hogy milyen sarkcsillag metrikát alkalmaznak. A WAU (Weekly Active User) rendszeres és bevett North Star Metric, ami egyben meghatározza a felhasználói viselkedés iránti igényt, a termék használati frekvenciáját is.

A heti 2 millió aktív felhasználó duplázódása talán már meg is történt. Egy biztos. Mind a szakmai kompetencia, mind pedig a növekedéshez szükséges forrás rendelkezésükre áll, a tempóról nem is beszélve. Érthető, hisz az opportunity window bezárulhat, ha vége a pandémia időszakának, amibe nem fér bele egy 6-12 hónapos pingpongozás a befektetőkkel. Ha ugyanis nem ér el egy áttörési pontot, nem lesz belőle szokás, – amihez felhasználónként legalább egy hónap kell -, akkor csökkenhet a növekedés mértéke is.

 

Andrew Chen legfrissebb nyilatkozata:
https://andrewchen.co/first-book-2021/

andras@growthhackers.hu

Certified Growth Master 2005 óta foglalkozik online üzletfejlesztéssel, üzemeltetéssel és webfejlesztéssel. Milliárdos árbevételű külföldi és Magyar vállalkozások növekedését vezeti, valamint a 2020-as Év Kreatív Megoldása díjat nyert LISN startup alapítója és ügyvezetője,

Copy link
Powered by Social Snap