fbpx
Hogyan használd a Clubhouse alkalmazást?

Magyar Clubhouse útmutató

Szeretnéd megismerni a Clubhouse applikációt? Kíváncsi vagy arra, hogy mire használd? Ha a válaszod, igen, akkor a tökéletes helyen vagy! Ebben az írásban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat, amelyekre szükséged lesz a legújabb, és egyben legmenőbb közösségi platform használata során. De még mielőtt belemennénk, hogy tudd, a Clubhouse több mint egy Facebook vagy Instagram. Itt nem csak új barátokat szerezhetsz, de üzleti kapcsolatokat építhetsz, vagy új dolgokat is megtanulhatsz.

Leírjuk hogyan.

Csatlakozz a  Magyar Clubhouse csoportba a Facebook-on, ahol hasznos infókat, érdekes eseményeket osztunk meg veletek!

Mi a Clubhouse?

Mondhatjuk azt, hogy egy tudatosan felépített unikornis, de tulajdonképpen egy hang-alapú közösségi média applikációról beszélünk, ami jelenleg csak iOS-en érhető el. Ez az az alkalmazás, ami miatt egy Androidos is beszerez egy használt iPhone-t. Miért? Mert annyira jó érzés, hogy a legnagyobb zártságban is gyakorlatilag bármikor kapcsolódhatsz az egész világhoz.

Alig több, mint egy hónapja használom az alkalmazást, és azt kell mondanom, hogy ez az új felület a közösségi hálózatok „álma”. Itt nincs mellébeszélés. Nincsenek filterek, sem kattintásvadász tartalom. Emberi kapcsolatok és izgalmas beszélgetések vannak. 

A beszélgetésekbe bármikor becsatlakozhatsz akár hallgatóként, akár hozzászólóként vagy magad is kezdeményezhetsz, ha kedved úgy tartja. A felület üzleti kommunikáció szempontjából és magánemberként is érdekes, amitől csak vonzóbb a felhasználói közösség számára.

Hogyan használd a Clubhouse-t üzleti kommunikációra?

Először is lépjünk hátra két lépést, és vizsgáljuk meg az alapokat. 

A Clubhouse egy olyan alkalmazás, amely lehetőséget biztosít arra, hogy közvetlenül bővítsd a kapcsolati hálódat. A Clubhouse remek szakemberek, vállalkozók és magánemberek társulata.

Az alkalmazás jellegéből adódóan csak a közönség által is relevánsnak, értékesnek, fontosnak ítélt személy vagy tartalom az, ami a szem előtt marad. Itt nem lehet „megúszni” egy Photoshoppal, vagy trendi-fenszi copy-val.

Az értéket a beszélgetés, a beszélgetés tartalma és a kapcsolódás minősége adja. A platform személyessé válik, és megadja azt a hangulatot, amiért mondjuk egy offline konferencia jobb a streamelt eseménynél. Bár online vagyunk mind, a szakmai beszélgetésen túl bármikor lehetőség van egy közös (online) borozásra, kötetlen barátkozásra, sőt kifejezetten szórakoztató és talk-show jellegű szobák is vannak.

Szóval nagyon úgy néz ki, hogy a Clubhouse megérkezett, kitágítja a némileg megkövesedett social media kommunikációs határokat, és sokáig velünk marad.

Igaz a magyar közösség még csak most alakul, de a növekedés exponenciális. Minden nap többen vagyunk, de amíg a magyar csapat feláll, ott a kimeríthetetlen lehetőség külföldi kapcsolatok kialakítására, fejlődésre, tanulásra.

Milyen példákat láttunk eddig?

Közösségépítés coach-oknak, oktatóknak, tanácsadóknak

A külföldi példák alapján biztosra mondható, hogy a szakértői körökben a Clubhouse igen nagy potenciált hordoz magában. Még így is működik, hogy jelenleg beta fázisban van. Pár hónapon belül, amikor kinyitják az alkalmazást az Android felhasználók számára, szerencsés az, aki már rendelkezik egy erős és aktív követőbázissal. A saját professzionális jelenlét felépítése közben azt tapasztaljuk, hogy a közönség számára természetes, hogy a számára értékes felszólalót követi a „külsős” social media platformokon, így rögtön alakul a konverzió.

Közösségépítés online események számára

Az elmúlt időszak számtalan kihívást hozott a rendezvényszervezőknek is, de a Clubhouse az online rendezvények számára is remek alternatíva. A platformon az előadók nem csak átadhatják a tudásukat, de a felület kerekasztal beszélgetés lebonyolítására is alkalmas, és a közönség is aktivizálható. Abban az esetben, ha igény van rá privát konzultáció, zárt csoportos workshop is megtartható.

Tartalomgyártás

Van egy témád, amiről szeretnél írni? Pattanj fel a Clubhouse-ra és figyeld meg mit beszélnek róla. Kérdezz, készíts interjút, kutass közvéleményt. Egy-egy téma kisebb és nagyobb közönséggel is megvitatható, tedd fel a kérdéseidet, annyi dolgod van csupán, hogy a válaszokat feljegyezd.

Podcastek és közösségépítés

Podcast készítők számára egészen otthonos lehet a környezet. Clubhouse-on tovább építheted a közösségedet, sőt itt lehetőséged nyílik közvetlenül beszélgetni azokkal, akik a szobáidat meglátogatják és követnek.

Együttműködés

Mindenki számára adott a lehetőség, hogy privát beszélgetést kezdeményezzen azokkal, akiket követ és viszonozzák a követésüket. Így egyetlen gombnyomás felvenni a kapcsolatot egymással. Egy jó beszélgetés lehet alapja egy új üzletnek, de a közösen megtartott szakmai szobákkal új közönséget is elérhetsz.

Networking

A hálózatépítés és a szakértőktől való tanulás alapból értékes. A Clubhouse-on lehetőséged van meghallgatni más induló vállalkozásokat, kisvállalkozások tulajdonosaitól, több millió dolláros vállalatokat vezető igazgatóktól és technológiai óriások képviselőitől is tanulhatsz. És itt nemcsak arról van szó, hogy hallgatsz és tanulsz, hanem az is benne van, hogy a kérdéseidet személyesen is felteheted az előadóknak.

#1: Hogyan tudsz csatlakozni?

A Clubhouse ebben a pillanatban egy exkluzív közösségi élményt nyújtó applikáció. Meghívásos alapon működik, beta fázisban van, és csak iPhone felhasználók számára érhető el. Ahhoz, hogy bejuss, mindenképp szükséges egy barátod, ismerősöd, aki már bent van és használja a platformot. Nem elég csak bent lenni, aktív használatra is szükség van ahhoz, hogy a felhasználó meghívókat kapjon, ezáltal másokat is meghívhasson a közösségi hálózatba.

Meghívással – Amikor valaki csatlakozik a Clubhouse-hoz, automatikusan kap egy meghívót. Ezt a meghívót telefonszám segítségével lehet elküldeni a barátunknak, ismerősünknek. Újabb meghívókat akkor kap a közösségi tag, ha aktív marad. Az aktivitás lehet szobák hallgatása, felszólalás vagy szobák indítása.

Beengedés által A bejutás másik módja, ha letöltöd az applikációt, lefoglalod a felhasználónevedet és vársz. Annak függvényében, hogy hány ismerősöd van már bent, és mennyire aktívak, be tudnak engedni a közösségi hálózatba. Ez a fajta beengedés nem igényli azt, hogy a bent lévő felhasználónak legyen meghívója.

#2: Clubhouse profil beállítása

Add a bio

A Clubhouse használata során központi szerepet kap az adatlap. Egy jól kiválasztott fotó és egy szakszerűen kitöltött bio remek kapcsolatokat eredményez. 

Profilkép – fontos, hogy olyan profilképet válassz, ahol jól látható az arcod. A mosoly jót tesz, és egy homogén háttér is segít abban, hogy megismerjenek, amikor meglátnak. Mivel az alkalmazás használata során a profilkép az egyik fő ismertetőjel, praktikus, ha egy jó fotót használsz, amit nem szükséges cserélgetned.  

Bio – a profil másik fő eleme a bemutatkozás, a szakterület és érdeklődési körök leírása. A leírás készítésekor ajánlott figyelembe venni azt, hogy az első 2 sor az, ami miden alkalommal látszik, ha valaki ránéz a profilunkra. Ide érdemes kiírni a legfontosabb információkat. Ezek az információk nem kell, hogy munkához kapcsolódjanak. A lényeg az, hogy érdekes legyen azok számára, akikkel szeretnél kapcsolatot teremteni. 

A bio szerkesztő felülete egy egyszerű szövegszerkesztő. Ha szeretnél szépen szerkesztett bemutatkozást közzétenni ajánlott a Jegyzetek használata.

Amire praktikus odafigyelni az, hogy a Clubhouse keresője nagyon jól működik, viszont csökkenti a konverziót, ha az első karakterek emojik. Ha szeretnéd, hogy könnyebben megtaláljanak a szöveg elején mindenképp használj releváns kulcsszavakat.

Mitől lesz jó egy profil?

  • Alapjáratban a Clubhouse egy networking és valós idejű beszélgetős platform. A bemutatkozás megírása során emeld ki azt az oldalad, amivel egy beszélgetések színvonalához hozzájárulsz.
  • Az egyetlen kattintható link a profilodon a Twitter és az Instagram fiókod. Ettől függetlenül elhelyezhetsz egyéb linkeket, email címet is a leírásban, de figyelj arra oda, hogy könnyen megjegyezhető legyen. Profiloldalon a másolás + beillesztés funkció nem működik. Fontos tehát, hogy a Twitter és/vagy az Instagram fiókodat bekösd, hiszen így lehet a legkönnyebben felvenni a kapcsolatot veled. Ha az Instagram fiókod privát, megéri nyitni egy újat, ahol üzeneteket is fogadhatsz.
  • Listázd ki azokat a témaköröket, amelyeket érdekesnek tartasz.
  • Használj kulcsszavakat, amik alapján könnyen megtalálnak.
  • A leírás megírásához mindenképp használj külsős felületet, hogy tördelni tudd a sorokat és vizuálisan is értékelhető legyen a bemutatkozásod.

Amikor elkészült a profilod, a jobb felső sarokban található ikon segítségével oszd meg más közösségi média felületeken.

Add Instagram – Összekapcsolás Instagram fiókkal

Az Instagram profilodat pár mozdulattal hozzáadhatod a Clubhouse felhasználói profilodhoz. Ez azért fontos, mert az alkalmazáson belül nincs lehetőség szöveges üzenetváltásra. Így a Clubhouse-on kívül is elérhető leszel. A profil oldalad alján megtalálod az Instagram logót és az „Add Instagram” feliratot. 

Abban az esetben, ha szeretnéd leválasztani a fiókot, akkor a profil oldalad jobb felső sarkában találsz egy fogaskerék ikont.

Nyomj rá, és feljön egy menüsor. A menü jelenleg középső blokkjában megtalálod az ACCOUNT feliratot. Erre megint nyomj rá, itt megtalálod a „Disconnect Instagram” gombot, aminek a megnyomásával leválaszthatod a külsős fiókod.

A fiók leválasztását az Instagram felületén belül is elindíthatod. 

Indulj el a jobb felső sarokban található hamburger ikontól, nyomj rá, majd válaszd ki a Beállítások menüpontot. A következő képernyőn válaszd a „Biztonság”-ot majd nyomj rá az „Alkalmazások és webhelyek” menüpontra. Itt találsz egy listát azokról az alkalmazásokról, amelyek hozzáférnek az Instagram fiókodhoz. Válaszd ki a Clubhouse-t és nyomj rá a Remove gombra.

A Clubhouse fiókodba visszatérve bármikor újra hozzáadhatod az Instagram fiókod, de másik Instagram fiókoddal is összekapcsolhatod a platformot.

Add Twitter – Összekapcsolás Twitter fiókkal

A Clubhouse profiloldalad alján megtalálod a Twitter ikont is és az „Add Twitter” feliratot. Amint a feliratra rányomsz felugrik egy új ablak, és megkéri, hogy lépj be a Twitter fiókodba. Igaz, hogy Magyarországon nem olyan népszerű a Twitter, de a világban sokan használják. Abban az esetben, ha külföldi kapcsolatokat is szeretnél kiépíteni, hasznos lehet bekapcsolni a Twitter fiókot.

Szeretnéd leválasztani a Twittert? Ebben az esetben is két útvonal között választhatsz. Clubhouse profilról indulva, jobb felső sarokban fogaskerék ikon, majd Account és Disconnect Twitter menüpontok.

A Twitter applikációból is elindíthatod a fiókok szétkapcsolását. Itt a bal oldalon található hamburgerikon lesz a start mező. A megjelenő menüsorból válaszd ki a „Settings and Privacy” pontot.

A következő résznél nyomj rá az „Account”-ra, utána válaszd ki az „Apps and sessions”-t. 

Nyomj rá a „Connected apps” feliratra.

A listából válaszd ki a Clubhouse applikációt és így eltávolíthatod az applikációt.

Deaktiválás

Abban az esetben, ha újra szeretnéd összekapcsolni a Clubhouse-t és a Twitter fiókot, esetleg egy másik Twitter fiókot kötnél be, a Clubhouse profiloldaladról megteheted. Az „Add Twitter” felirat ott lesz, újra végig zongorázhatod a folyamatot.

Deactivate Account – Fiók törlése

Sokáig nem volt elérhető a funkció, de most már a fiók törlése sem okozhat gondot. Ott, ahol a Twittert és az Instagramot kikapcsolhatod, a profilodat is deaktiválhatod.

#3: A Clubhouse folyosó

A folyosó a Clubhouse hírfolyama. Itt találod azokat a szobákat, amelyekbe becsatlakozhatsz. Abban az esetben, ha már van klub tagságod, a képernyő felső részében megjelenik egy programajánló blokk a klubok beütemezett szobáival. A folyosót akkor is eléred, amikor egy szoba hallgatója vagy. Ilyenkor meg tudod nézni azt, hogy kik és összesen hányan vannak a szobában, illetve másik szobába is átugorhatsz.

Mielőtt még benéznénk a szobákba, vegyük át a Clubhouse főmenü részeit, balról jobbra haladva.

  • Kereséstagokat és klubokat kereshetsz név és kulcsszavak alapján. 
  • Meghívókitt találod a felhasználható meghívókat, itt tudod meghívni a barátaidat. 
  • Naptára naptár alatt két almenü is van: „Upcoming For You” és a „My Events”. Míg az első a klubok szobáit, a második azokat az eseményeket listázza, ahol te is beszélsz, szervező vagy.
  • Értesítésekáltalad követett klubok és személyek aktivitásáról szóló emlékeztetők.
  • Profilsaját profil megtekintése és szerkesztése.

Keresés – Jelenleg minden profil publikus, így a kereső funkcióval bármely Clubhouse felhasználó elérhető névre, felhasználónévre vagy érdeklődési körre keresve. A kulcsszókereső nagyon jól működik, így gyakorlatilag a teljes biot látja. Szakterületre, hobbira vagy akár városra keresve is találhatsz értékes embereket.

Meghívók – Csatlakozáskor minden felhasználó kap egy meghívót. Minden további meghívót aktivitás alapján ad a felület. Jó tudnod azt is, hogy amikor nincs meghívód, még mindig beengedhetsz embereket. Ha egy kontaktod letölti az applikációt, megjelenhet a neve az értesítéseid között és lehetőséged van beengedni őt. A beengedés nem igényel meghívót, így nem is csökken a meghívóid száma, viszont a neved megjelenik a barátod adatlapján. A többiek látják majd, hogy rajtad keresztül érkezett a Clubhouse-ba.

Új felhasználó meghívásához kiválaszthatsz a kontaktjaid közül is egy nevet, de a telefonszám beírásával is elküldhetet a meghívót. Amikor valakit meghívsz a Clubhouse-ra egy smst küld a rendszer a megadott telefonszámra és egy hitelesítő kóddal már be is léphetsz. Jó hír azoknak az Androidosoknak, akiknek van amúgy egy iPadje, hogy az iPadre is letölthető az applikáció. A hitelesítő kódot tartalmazó sms a telefonra landol, az iPaden pedig aktiválod a felhasználói profilod.

Naptár, események – Kicsit kaotikus még az ajánló, de a listában megtalálod azokat a klub eseményeket, amelyek most zajlanak és amelyek a következő egy órában várhatóan megkezdődnek (Upcoming For You). Eseményt bárki létrehozhat, a jobb oldali +naptár ikonra kattintva. A saját események (My Events) a lenyíló menüben találhatók. A saját események azok, amelyeket létrehoztál, vagy ahova meghívtak vendégnek.

Értesítések

A csengő ikonra kattintva azokat az értesítéseket találod, amelyek a barátaid aktivitását jelzik. Ezek az események lehetnek szoba beütemezése, szoba indítása, beszélgetésben való részvétel, pingelés azaz olyan értesítés amikor szeretne meghívni egy érdekes szobába, amiben épp részt vesz. 

A klub események is ide listázódnak. Amikor valaki – akit nem is ismersz, de közös klubtagságotok van, eseményt hoz létre, az ő szobáiról is kaphatsz értesítéseket.

Akkor érkezik még értesítés, ha valaki bekövet. Amennyiben saját klubod is van, akkor a klubhoz való csatalakozásról is kapsz értesítéseket.

Profil megtekintése, szerkesztése

A képes és szöveges tartalmak mellett a profil beállításaid is fontosak lehetnek. A technikai beállításokat a jobb felső sarokban található fogaskerék ikonra kattintva éred el.

Amit innen be tudsz állítani: 

  • Frequency – értesítések gyakorisága – 5 fokozatú skálán be tudod állítani, hogy milyen gyakran szeretnél értesítéseket kapni, 
  • Include Trending Rooms – kiválaszthatod azt is, hogy szeretnél-e kapni népszerű szobákról szóló értesítéseket, vagy sem.
  • Pause Notifications – az értesítéseket szüneteltetni is lehet. Ez az opció kifejezetten praktikus, ha mondjuk épp bent vagy egy szobában és szeretnél jobban figyelni. Akár 1-1 órára is kikapcsolhatod ezt a funkciót.
  • Account – a fiók beállításokon keresztül elérheted a Twitter és Instagram fiókokkal kapcsolatos tevékenységeket, illetve itt van a „Deactivate Account” menüpont, ha szeretnéd megszüntetni a fiókodat. 
  • Interests – a személyre szabott tartalomajánláshoz praktikus megadni az érdeklődési köreidet. A témakörök megjelölésével a hírfolyamba bekerülhetnek olyan új tartalmak, amelyek a kapcsolati és klub hálózaton kívüliek, de számodra érdekesek lehetnek.

A legalsó blokkban hasznos információkat tartalmazó linkeket találsz. Eléred a frissítéseket, gyakori kérdéseket, közösségi és felhasználási irányelveke, valamint az adatkezelési szabályzatot is megtekintheted.

#4: Clubhouse Szobák – kik vannak ott, mi történik odabent?

Míg egy átlagos social media felületen posztokat találsz, a Clubhouse szobákat nyit meg.

A folyósón láthatod azokat a szobákat, ahol már ott vannak az emberek és jellemzően egy adott témáról beszélgetnek. Ahogy végig görgeted a listát, bármelyik szobába beléphetsz. Ezek a szobák lehetnek tematikusak, de klasszikus beszélgetéseket is találsz. Láttunk már zene szobát és találtunk „terápiás eseményeket” is, mint például üvölts a párnába. Vicces, érdekes, izgalmas. Hirtelen kinyílik a tér, és az egész világ ott van a mobilodban. 

A folyósóról látod a szobák nevét, témakörét, a szervező klubot, és láthatod hallgatókat és az ismerőseidet is, ha a beszélgetésben bent vannak. 

Vannak privát szobák is. Ezek két félék lehetnek. 

Az egyik privát szoba típus az, amikor a klub csak a klubtagok számára tesz elérhetővé egy eseményt. Ilyenkor csak a tagok (member) kapnak értesítést, a követők (follower) nem. A másik típusa a privát vagy zárt szobának, amikor önállóan hozol létre egy szobát, és ezt csak a közvetlen kapcsolati köreidnek vagy meghatározott emberek számára nyitod meg.

A privát szobák tökéletesen alkalmasak akár egy üzleti együttműködés részleteinek a megbeszélésre, de ismerkedésre, egyeztetésre is használják a kluberek.

Ha valakivel szeretnél privát beszélgetést kezdeményezni a folyosón lévő szobalista balra húzásával is megteheted. Ebben a részben láthatod, hogy ki az, aki online, mely klubtagok vannak fent a legtöbben, illetve a barátaidról azt is megtudhatod, hogy melyik szobában van, vagy mikor volt utoljára bent.

A Clubhouse különlegessége nemcsak az exkluzivitásból és az átadott értékes tartalomból táplálkozik, hanem a közösség szellemisége is emeli a platform vonzerejét. Az egész közönségre jellemző egyfajta egymást segítő, támogató hozzáállás, nyitottság és odafigyelés, de az algoritmus is jelentős mértékben támogatja az együttműködést. Természetesen könnyű elveszni a tömegben, ezért lássuk, hogy te mit tehetsz hallgatóként, hozzászólóként vagy moderátorként.

A legcsendesebb felhasználó, azaz a hallgató

A legtöbb esetben, amikor először találkozol a Clubhouse felületével legelőször hallgató leszel. Ez azt jelenti, hogy hallani fogod a szobában elhangzottakat, de nincs lehetőséged arra, hogy a beszélgetésbe te is bekapcsolódhass. 

Miközben hallgatod a beszélgetést meg tudod tekinteni a szobában részt vevők profilját. Ehhez az arcképekre kell rákattintanod. A számodra érdekes résztvevőket követheted, felkeresheted az Instagram vagy Twitter fiókján keresztül, de az is jellemző, hogy a névre rákeresve LinkedIn-en keresztül kapcsolódtok. Biztos vagyok benne, hogy van aki erre azt mondja, hogy „jajj-ne-ez-túl-nyomulós”, de nem. A világ legtermészetesebb dolga az, ha megfog valakinek a mondanivalója, felkeresed. 

Ahhoz, hogy a Clubhouse-on értesítéseket kapj arról, amikor a számodra érdekes ember felszólal a követés (Follow) mellett még a kis csengőcske ikonra is ajánlott rányomni, majd beállítani az „Always” azaz mindig gyakoriságot. 

A beszélgetés hallgatása közben a folyosóra is kiléphetsz, anélkül, hogy lemaradnál a beszélgetésről. Csak az „All rooms” menüpontra kell kattintani, és máris látod, hogy amúgy mi történik a többi szobában, ki van benne más beszélgetésekben.

A jó hír az, hogy nem csak a folyosóra léphetsz így ki, de a Clubhouse futhat a háttérben, miközben az egyéb teendőidet intézed. Kicsit olyan, mint amikor podcastet hallgatsz, de itt megvan az interaktivitás lehetősége. Bármikor, amikor csak úgy érzed jelezheted a moderátornak, hogy szeretnél te is hozzászólni a beszélgetéshez, és amint tudnak, felengednek.

Ha mondanál, lehetsz előadó (speaker)

A beszélgetés hallgatása közben, ha eszedbe jut egy olyan gondolat, ami hozzáad a beszélgetéshez, a jobb alsó sarokban lévő kezecskét kell megnyomni. Ez a „Raise Hands”, a kéz felemelése. Így jelentkezel.

Amikor a hallgatók sorából felkerülsz a színpadra az első és legfontosabb feladatod, hogy némítsd le a mikrofonodat. Igen. A színpadon már nem csak befogadod az infót, de lehetőséged van beszélni, ehhez egy új funkciót kapsz: a mikrofon ki-bekapcsolása. 

A színpadra kerülés alkalmával a mikrofon be van kapcsolva, viszont illendő azonnal lenémítani és megvárni azt, amíg a moderátor megszólít. Az azonnali némítás az esetlegesen zavaró háttérzajoktól is megvédi a folyamatban lévő beszélgetést. Abban az esetben, ha a beszélgetés kötetlen, várd meg, amíg az előtted szóló végez a mondandójával. Amikor sokan vannak előtted, mindig maradj figyelmes, illedelmes és várd meg a sorodat.

Amikor megszólalsz, először be kell kapcsolnod a mikrofonodat. Itt ajánlott várnod pár pillanatot, hogy véletlenül se vágj bele az előtted szóló utolsó szavába, a hang elcsúszhat. A mondandód végén is ajánlott egy pillanatot várni, nehogy levágd a beszédedet.

Egy – egy szoba dinamikája nagymértékben függ a moderátortól, a témától és a szoba méretétől. Nagyobb szobák esetén előfordul az, hogy csak meghatározott létszámú kérdezőt engednek fel a színpadra. Ilyen esetekben miután beszéltél sok esetben a moderátorok visszahelyeznek a közönség soraiba, de ezt magad is megteheted. Amikor színpadon vagy, de már tudod, hogy nem szeretnél többet beszélni, a profilképedre nyomva felugrik egy panel. A panel két gombot is tartalmaz, meg tudod tekinteni a profilodat, de vissza is mehetsz a közönség soraiba (Move to audience).

Amikor lehetőséged van megszólalni arra figyelj, hogy tömören és célratörően fogalmazz. Illetlenségnek számít, ha átveszed a beszélgetést és túl sok ideig, túl sok mindent osztasz meg.

Kisebb szobákban az sem szokatlan, ha interjús beszélgetés alakul ki vagy mindenkit felhívnak a színpadra és egy közös beszélgetés lesz a vége.

Moderátor, azaz a szoba szíve-lelke-hangulata

Úgy lehetsz moderátor Clubhouse-on, ha 

  • megnyitsz egy szobát,
  • részt veszel egy beszélgetésben és a meglévő moderátor téged is moderátorrá tesz. 

Moderátorként több új funkciót is találsz majd, éspedig:

  • Be tudod állítani azt, hogy a közönség tud-e jelentkezni vagy sem,
  • Fel tudod hívni a színpadra hallgatókat,
  • Tudod fogadni a jelentkezőket, fel tudod engedni őket a színpadra
  • Meg tudod adni a jogosultságot a többi beszélőnek, hogy ő is moderátor lehessen
  • Lenémíthatod a beszélőket,
  • Visszaküldhetsz beszélőket a közönség sorai közé.

Moderátorként az extra funkciók mellett extra felelősséged is van, hiszen a kérdéseiddel és a jelenléteddel meghatározod a szoba hangulatát, jellegét. Attól függően, hogy milyen szobát szeretnél létrehozni, segíthet, ha a beszélgetőpartnerekkel egyeztetsz a témákról, pontosítjátok a stílust, átveszitek a beszélgetés menetét.  

Moderátorként te leszel az, aki a beszélgetés teljes ideje alatt ott vagy, felelsz a hangulatért és azért, hogy a közönséged a későbbiekben is visszatérjen. Amikor ellaposodik a hangulat egy-egy jó kérdéssel fel tudod pörgetni az eseményeket, bátoríthatod a közönségedet, hogy jelentkezzen, de fel is hívhatsz hallgatókat, ha úgy érzed, hogy emelne a beszélgetésen. 

Amikor a közönség soraiból kiválasztasz valakit, arra figyelj oda, hogy semmiképp se érezze kellemetlennek vagy kényszerűnek a felszólalást. Azzal is számolnod kell, hogy esetleg a környezeti zajok miatt vagy épp egyéb tevékenység miatt nem tud beszélni, ezért el is utasíthatja a felkérésedet.

Moderálási technika az is, amikor időközönként elmondod, hogy hol tart a beszélgetés, illetve bemutatod a felszólalókat, hogy a hallgatók képbe legyenek. Nagyobb szobák esetén meg lehet kérni a beszélőket, hogy mutatkozzanak be.

#5: A szoba szerkezete és a PTR

Amikor belépsz egy szobába, a képernyő legtetején találod a színpadot (stage). Itt látod az aktív beszélőket. Az az arckép, amelyik körül egy halvány barna keret villog beszél éppen, vagy véletlenül bekapcsolva felejtette a mikrofonját és a háttérzajt látod. A moderátorok neve mellett van egy zöld hátterű csillag, a többiek a beszélők, előadók.

A színpad alatt találod azokat a klubereket, akiket az előadók közül valaki követi őket. Ez a „Followed by the speakers” rész. 

A lista legvégén vannak a többiek „Others in the room”, akikkel még nincs kapcsolata a színpadi beszélőknek.

Mivel a Clubhouse egy „drop-in” audio chat felület, azaz a hallgatók ki-be járkálnak a szobákban, előfordul, hogy a moderátorok megkérnek arra, hogy „pull to refresh” azaz húzd le a képernyőt, hogy a felület frissítsen. Ilyenkor rendszerint elmondják azt is, hogy miről szól a szoba és láthatod, hogy ki az, aki épp bent van a szobában, ki az, aki a színpadon van. 

A PTR-t tematikus szobákban, játékokra is szokták használni, ilyenkor a profilképeket cseréljük le és jókat nevetünk az eredményeken.

Amikor nem játszunk, a moderátor és/vagy beszélő is dönthet úgy, hogy ideiglenesen lecseréli a profilképét és megmutat valamit, ami kapcsolódik ahhoz, amiről épp beszélgettek.

#6: Klubok, klubélet

Pár hete lehetőség van arra, hogy az aktívabb felhasználók klubokat hozzanak létre, így megsokszorozódtak a tematikus csoportok. Ezek a klubok lehetnek szakmai közösségek, de szerveződhetnek egy általánosabb téma köré is. Rengetek angol nyelvű közösség van, egyre több a magyar klub, és már magyar-angol klubok is születtek, ahol külföldi vendégelőadók is megjelennek, vagy angol nyelven is tartanak szobákat.

Egy-egy klub keretén belül megnyitott szoba lehet privát, ahova csak a tagok mehetnek be, és lehet nyilvános is, ha a klub népszerűsítése és a követőbázis növelése a cél.

Ami a klubtagságot illeti, négy szerepet különböztetünk meg

  • Alapító – A klub alapítója, szerkesztheti a klub leírását, szabályait, meghívhat tagokat és jóváhagyhat jelentkezéseket. Ő van a taglista tetején, őt kell követned, ha biztosan szeretnél a klub aktivitásról értesítést kapni.
  • Moderátor/admin – A klub moderátor vagy klub admin ugyan olyan jogosultságokkal rendelkezik, mint az alapító, ezért fontos, hogy olyan személyt kérj fel segítőnek, akiben megbízol. A moderátor vagy moderátorok, segíthetnek a tagok meghívásában, beengedésével, kinevezhetnek más moderátorokat, illetve szobákat is nyithatnak a klub keretein belül.
  • Tag – A tagok azok a felhasználók, akik minden nyilvános és zárt klub eseményről értesülnek, és a klub beállításaitól függően akár saját szobát is létrehozhatnak, meghívhatnak új követőket.
  • Követő – A követők nem hivatalos tagok, ők csak a nyilvános klub eseményekről kapnak értesítéseket, és semmilyen beállítás mellett sem tudnak szobát létrehozni a klub nevében.

Jelenleg az aktív felhasználók havonta maximum két klubot hozhatnak létre. Klub tervezése közben arra azért ajánlott odafigyelni, hogy a sokkal erősebb jelenlétet eredményez, ha akár több klubbal is együttműködsz és úgy tartasz szobákat. Mivel a platform az azonnaliságra és a jelenlétre épít a sok kicsi sokkal hamarabb elsüllyed.

Szóval: Üdv a klubban!

Amikor csatlakozol a Clubhouse-ba, a közösségi kommunikáció egy egészen új dimenzióját tapasztalhatod meg. Teljesen átalakul a kapcsolódási forma, mélyebb, értékesebb kommunikációt találhatsz. Feltételes a mód, mert sok minden múlik a hozzáállásodon, azon, hogy mi az, amit a felülettől akarsz.

Személyes, üzleti és márkakommunikáció szempontjából egyaránt hangsúlyos a transzparencia, az érték-kommunikáció és a közönség megmozgatása. 

Azt látom, hogy az együttműködés, egymás támogatása sokkal nagyobb sikert hoz a platformon, mint az önállóskodás. Eleve a láthatóság azon múlik, hogy hányan kértek értesítést arról, ha felszólalsz, milyen klubokkal működsz együtt, és a mondadódra hányan reagálnak. 

Attól függően, hogy hány embert és klubot követsz, illetve milyen napszak van 20-30-40 szoba kerül be elsőre a folyósóra. Az értesítések száma lehet ennek többszöröse, de azok viszonylag hamar elúsznak. 

Hogy milyen lesz a Clubhouse, ha lejár a meghívás alapú béta? Mi történik, amikor „jönnek az Androidosok?” Mind kíváncsiak vagyunk rá. Találgatás helyett viszont az javaslom minden iPhone-osnak, hogy töltse le az applikációt, keresse meg a magyar klubokat, szobákat, és csatlakozzon ehhez a különleges közösséghez és építsen ki új kapcsolatokat.

Megjelenésüktől kezdve szenvedélyesen tanulmányozom a social media platformok működését. A hálózatos működés és a felület mögött működő technológia egy olyan hatást eredményez, ami kimozdítja a kommunikációt a jól megszokott komfort zonájából. A SHOYA Sustainable Business Communication alapítójaként arra törekszem, hogy a stratégiai megközelítés, az adat-központú szemlélet és etikus marketingtechnikák alkalmazásával partnereim felülemelkedhessenek a klasszikus kommunikációs buktatókon.

Copy link
Powered by Social Snap