Akár döntéshozó vagy, akár egy csapat tagja, szinte biztos, hogy a munkád során rendszeresen előkerülnek különböző KPI-ok. Mi is a KPI jelentése? A következő pár percben megnézünk pár gondolatébresztő pontot is az alapokon felül.
Mielőtt rátérnénk a számtalan példánkra, előbb nézzük meg az akroníma jelentését. Key Performance Indicator, vagyis kulcs teljesítménymutató a KPI jelentése. Egy jó KPI irányt mutathat, megérteti veled és a csapatoddal is, hogy milyen irányba kell elmozdulnotok, milyen irányban és mekkora teljesítményt kell elérnetek a stratégiai célok elérése érdekében. Ahhoz, hogy igazán hatékony legyen, egy KPI-nak meg kell felelnie az alábbi kritériumoknak:
- Jól definiált és mérhető
- Kommunikálható a szervezeteden / csapatodon belül
- Szükséges a célod elérése érdekében (hiszen nem véletlenul hívjuk kulcs teljesítménymutatónak)
- Alkalmazható az üzletágadban (LOB) vagy a részlegedben
Az a baj, hogy több ezer KPI van, amiből válogathatsz. Ha rosszat választasz, akkor valószínűleg olyan dolgot mérsz, ami nincs összhangban a céloddal. Hogyan választhatod ki a számodra leginkább megfelelő KPI-okat? A legjobb módja, hogy kikutatod és megérted a problémáidat, hiányosságaidat, és a hozzájuk tartozó legalkalmasabb KPI-okat. Ne ess kétségbe, mi összeszedtünk neked jó pár példát.
Legnépszerűbb metrikák
- Bevétel
- Kiadás
- Profit
- Weboldal megtekintések
- Organikus konverzió
- Fizetett konverzió
- Ajánlások száma
- Új vásárlók száma
Ugye, hogy ezek nem voltak bonyolultak? A vásárlóid, a pénzügyi teljesítésed, a belső folyamataid és az alkalmazottaid témáján keresztül bemutatunk összesen 24 további példát, amik kiváló gondolatébresztők lehetnek.
A vásárlóid mérése és a Customer KPI jelentése
- Net Promoter Score [NPS] – A nettó ajánlói értékről már korábban is írtunk, ezt a „Growth Hacking” menüpontban található anyagban fejtettük ki igazán. Ezen KPI jelentése az, hogy egy vásárló mennyire ajánlja a termékedet/vállalkozásodat egy barátjának.
- Customer Profitability Score [CPS] – Vásárló profitabilitási érték, ami a gyakorlatban azt méri, hogy egy vásárló mennyi profitot termel a vállalkozásodnak, miután kivontad belőle az akvizíció, a megtartás, az ügyfélszolgálat és hasonló költségeket.
- Customer Retention Rate [CRR] – Vásárló megtartási ráta, vagyis mennyi vásárlód jön vissza később, mennyire lojálisak a márkádhoz, a cégedhez vagy a szolgáltatásodhoz.
- Conversion Rate [CR] – A konverziós ráta. Ez az összes tölcsér összes szintjén, csatornától függetlenül értelmezhető KPI. Egy ponttól a következő pontig lemorzsolódás nélkül egy célba sikeresen eljutó felhasználók konvertálnak. A két pont közötti teljes forgalmat nézve meg tudjuk mondani, hogy mennyi volt ehhez mérten a konverziók százalékos aránya.
- Relative Market Share [RMS] – Relatív piaci részesedés. Azt hivatott mérni, hogy a versenytársaidhoz mérten mekkora a piaci részesedésed egy adott piacon.
- Customer Churn Rate [CCR] – A vásárlói lemorzsolódás aránya azt mutatja meg, hogy mennyi felhasználó tűnik el az első vásárlás után, vagy éppen mennyi felhasználó mondja le a szolgáltatást egy bizonyos időn belül. A lemorzsolódási arányt úgy kapjuk meg, ha elosztjuk az adott idő alatt elveszített vásárlók számát az időszak kezdetén meglévő vásárlók számával.
A pénzügyi teljesítésed mérése és megértése
- Revenue Growth Rate [RGR] – Bevétel növekedési ráta. Ez magáért beszél.
- Net profit – Nettó profit, szintén magától értetődő.
- Net Profit Margin [NPM] – A teljes bevételed nettó profitszázaléka.
- Gross Profit Margin [GPM] – A teljes bevételed bruttó profitszázaléka.
- Return on Investment [ROI] – Egy pénzügyi befektetés megtérülése adott idő alatt. Például, ha 1 éves marketing kampányba fektetünk 500.000 forintot, majd 750.000 forint bevételt hoz a teljes év alatt, akkor 50% ROI-ról beszélünk.
A belső folyamataid mérése és megértése
- Capacity Utilisation Rate [CUR] – Közös nevezőre hozható a kivitelezhető munkák mennyisége a rendelkezésre álló erőforrásaiddal?
- Project Schedule Variance [PSV] – Projekt időzítési variáns, ami azt méri, hogy a időben készülnek-e el a projektek.
- Project Cost Variance [PCV] – Projekt költség variáns. Lényegében azért felel, hogy ne lépd túl a projektre terezéskor allokált költségkeretet.
- Earned Value [EV] – A megszerzett érték egy olyan metrika, ami a céged által jelenleg futtatott projektek értékét összesíti.
- Order Fulfilment Cycle Time [OFCT] – A rendelés-teljesíti ciklusidő méri legjobban, hogy mennyi idő telik el a rendelés leadásától a termék/szolgáltatás kiszállításáig.
- Delivery in full, on time [DIFOT] – A DIFOT lényege, hogy az összes rendelést összevetjük azokkal, amik teljes mértékben és időben teljesítve lettek.
- Quality Index – minőségi mutató KPI jelentése az, hogy a terméked minősége van-e annyira jó, mint amit a vásárlóid várnak.
- Process Downtime Level – Mennyi idő megy pocsékba technikai leállásokkal, meghibásodásokkal, megbetegedésekkel?
Az alkalmazottak mérése és megértése
- Staff Advocacy Score [SAS] – Mennyire valószínű, hogy az alkalmazottaid ajánlják a barátaiknak a cégedet, mint munkahelyet.
- Employee Engagement Level [EEL] – Az alkalmazottaid viselkedése milyen hatással van a céged végső céljaira nézve.
- Human Capital Value Added [HCVA] – Ez a KPI egy adott munkavállalód pénzügyi értékét méri a szervezeteden belül.
- Retirement Rate – Nyugdíjazási arány. Ez minden komolyabb, karriertervvel rendelkező cégnél fontos KPI lehet. Ha nincs idősödő tendencia a vállalkozásodban, akkor számodra nem feltétlenül releváns információ.
- Salary Competitiveness Ratio [SCR] – A fizetés versesenyképességi rátát úgy számoljuk ki, hogy az összes hasonló munkakörben lévő munkavállaló fizetését átlagoljuk, majd kivonjuk a versenytársak által ugyanilyen pozícióra kínált fizetések átlagából.
Próbáltunk több különböző megközelítésből bemutatni pár lényeges KPI-t. Nyilvánvalóan nem használható mindegyik mindenki számára. Ennek sokkal inkább az a lényege, hogy rávilágítsunk, mennyi minden mérhető, és közben mennyire kevés dolgot mérünk valójában.