fbpx
Lépj velünk kapcsolatba
Kapcsolat

KPI jelentése és fontossága

Akár döntéshozó vagy, akár egy csapat tagja, szinte biztos, hogy a munkád során rendszeresen előkerülnek különböző KPI-ok. Mi is a KPI jelentése? A következő pár percben megnézünk pár gondolatébresztő pontot is az alapokon felül.


Mielőtt rátérnénk a számtalan példánkra, előbb nézzük meg az akroníma jelentését. Key Performance Indicator, vagyis kulcs teljesítménymutató a KPI jelentése. Egy jó KPI irányt mutathat, megérteti veled és a csapatoddal is, hogy milyen irányba kell elmozdulnotok, milyen irányban és mekkora teljesítményt kell elérnetek a stratégiai célok elérése érdekében. Ahhoz, hogy igazán hatékony legyen, egy KPI-nak meg kell felelnie az alábbi kritériumoknak:

  • Jól definiált és mérhető
  • Kommunikálható a szervezeteden / csapatodon belül
  • Szükséges a célod elérése érdekében (hiszen nem véletlenul hívjuk kulcs teljesítménymutatónak)
  • Alkalmazható az üzletágadban (LOB) vagy a részlegedben

Az a baj, hogy több ezer KPI van, amiből válogathatsz. Ha rosszat választasz, akkor valószínűleg olyan dolgot mérsz, ami nincs összhangban a céloddal. Hogyan választhatod ki a számodra leginkább megfelelő KPI-okat? A legjobb módja, hogy kikutatod és megérted a problémáidat, hiányosságaidat, és a hozzájuk tartozó legalkalmasabb KPI-okat. Ne ess kétségbe, mi összeszedtünk neked jó pár példát.


Legnépszerűbb metrikák

  • Bevétel
  • Kiadás
  • Profit
  • Weboldal megtekintések
  • Organikus konverzió
  • Fizetett konverzió
  • Ajánlások száma
  • Új vásárlók száma

Ugye, hogy ezek nem voltak bonyolultak? A vásárlóid, a pénzügyi teljesítésed, a belső folyamataid és az alkalmazottaid témáján keresztül bemutatunk összesen 24 további példát, amik kiváló gondolatébresztők lehetnek.


A vásárlóid mérése és a Customer KPI jelentése

  • Net Promoter Score [NPS] – A nettó ajánlói értékről már korábban is írtunk, ezt a „Growth Hacking” menüpontban található anyagban fejtettük ki igazán. Ezen KPI jelentése az, hogy egy vásárló mennyire ajánlja a termékedet/vállalkozásodat egy barátjának.
  • Customer Profitability Score [CPS] – Vásárló profitabilitási érték, ami a gyakorlatban azt méri, hogy egy vásárló mennyi profitot termel a vállalkozásodnak, miután kivontad belőle az akvizíció, a megtartás, az ügyfélszolgálat és hasonló költségeket.
  • Customer Retention Rate [CRR] – Vásárló megtartási ráta, vagyis mennyi vásárlód jön vissza később, mennyire lojálisak a márkádhoz, a cégedhez vagy a szolgáltatásodhoz.
  • Conversion Rate [CR] – A konverziós ráta. Ez az összes tölcsér összes szintjén, csatornától függetlenül értelmezhető KPI. Egy ponttól a következő pontig lemorzsolódás nélkül egy célba sikeresen eljutó felhasználók konvertálnak. A két pont közötti teljes forgalmat nézve meg tudjuk mondani, hogy mennyi volt ehhez mérten a konverziók százalékos aránya.
  • Relative Market Share [RMS] – Relatív piaci részesedés. Azt hivatott mérni, hogy a versenytársaidhoz mérten mekkora a piaci részesedésed egy adott piacon.
  • Customer Churn Rate [CCR] – A vásárlói lemorzsolódás aránya azt mutatja meg, hogy mennyi felhasználó tűnik el az első vásárlás után, vagy éppen mennyi felhasználó mondja le a szolgáltatást egy bizonyos időn belül. A lemorzsolódási arányt úgy kapjuk meg, ha elosztjuk az adott idő alatt elveszített vásárlók számát az időszak kezdetén meglévő vásárlók számával.

A pénzügyi teljesítésed mérése és megértése

  • Revenue Growth Rate [RGR] – Bevétel növekedési ráta. Ez magáért beszél.
  • Net profit – Nettó profit, szintén magától értetődő.
  • Net Profit Margin [NPM] – A teljes bevételed nettó profitszázaléka.
  • Gross Profit Margin [GPM] – A teljes bevételed bruttó profitszázaléka.
  • Return on Investment [ROI] – Egy pénzügyi befektetés megtérülése adott idő alatt. Például, ha 1 éves marketing kampányba fektetünk 500.000 forintot, majd 750.000 forint bevételt hoz a teljes év alatt, akkor 50% ROI-ról beszélünk.

A belső folyamataid mérése és megértése

  • Capacity Utilisation Rate [CUR] – Közös nevezőre hozható a kivitelezhető munkák mennyisége a rendelkezésre álló erőforrásaiddal?
  • Project Schedule Variance [PSV] – Projekt időzítési variáns, ami azt méri, hogy a időben készülnek-e el a projektek.
  • Project Cost Variance [PCV] – Projekt költség variáns. Lényegében azért felel, hogy ne lépd túl a projektre terezéskor allokált költségkeretet.
  • Earned Value [EV] – A megszerzett érték egy olyan metrika, ami a céged által jelenleg futtatott projektek értékét összesíti.
  • Order Fulfilment Cycle Time [OFCT] – A rendelés-teljesíti ciklusidő méri legjobban, hogy mennyi idő telik el a rendelés leadásától a termék/szolgáltatás kiszállításáig.
  • Delivery in full, on time [DIFOT] – A DIFOT lényege, hogy az összes rendelést összevetjük azokkal, amik teljes mértékben és időben teljesítve lettek.
  • Quality Index – minőségi mutató KPI jelentése az, hogy a terméked minősége van-e annyira jó, mint amit a vásárlóid várnak.
  • Process Downtime Level – Mennyi idő megy pocsékba technikai leállásokkal, meghibásodásokkal, megbetegedésekkel?

Az alkalmazottak mérése és megértése

  • Staff Advocacy Score [SAS] – Mennyire valószínű, hogy az alkalmazottaid ajánlják a barátaiknak a cégedet, mint munkahelyet.
  • Employee Engagement Level [EEL] – Az alkalmazottaid viselkedése milyen hatással van a céged végső céljaira nézve.
  • Human Capital Value Added [HCVA] – Ez a KPI egy adott munkavállalód pénzügyi értékét méri a szervezeteden belül.
  • Retirement Rate – Nyugdíjazási arány. Ez minden komolyabb, karriertervvel rendelkező cégnél fontos KPI lehet. Ha nincs idősödő tendencia a vállalkozásodban, akkor számodra nem feltétlenül releváns információ.
  • Salary Competitiveness Ratio [SCR] – A fizetés versesenyképességi rátát úgy számoljuk ki, hogy az összes hasonló munkakörben lévő munkavállaló fizetését átlagoljuk, majd kivonjuk a versenytársak által ugyanilyen pozícióra kínált fizetések átlagából.

Próbáltunk több különböző megközelítésből bemutatni pár lényeges KPI-t. Nyilvánvalóan nem használható mindegyik mindenki számára. Ennek sokkal inkább az a lényege, hogy rávilágítsunk, mennyi minden mérhető, és közben mennyire kevés dolgot mérünk valójában.

Author avatar
Sárközi András
https://growthhackers.hu/
Certified Growth Master 2005 óta foglalkozik online üzletfejlesztéssel, üzemeltetéssel és webfejlesztéssel. Milliárdos árbevételű külföldi és Magyar vállalkozások növekedését vezeti, valamint a 2020-as Év Kreatív Megoldása díjat nyert LISN startup alapítója és ügyvezetője,
A legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket használunk. Kérjük olvasd el