A growth hacking egy relatíve új terület, amit általában a marketinghez kötnek, és aminek a növekedés a célja. Ez a kifejezés a korai fázisú startupok miatt jött létre – ahol kisebb volt a rendelkezésre álló anyagi keret, vagy egyáltalán az erőforrások -, hiszen a befektetők miatt rövid idő alatt magas számokat kellett prezentálniuk. Azóta már nem csak startupoknál, hanem nagyvállalati közegben is előszeretettel használják ezt a módszertant. A growth hacking stratégiák célja, hogy a lehető legkevesebb költéssel a lehető legtöbb vásárlót akviráljuk, aktiváljuk és megtartsuk. A growth hackinghez szükség van egymástól nagyon különböző kompetenciákra, ezért a megfelelő hatásfok eléréséhez szükséges egy growth csapat.
A growth hacking (ejtsd.: groʊθ ˈhækɪŋ) kifejezést Patrick Vlaskovits, Hiten Shah, Sean Ellis alkották meg 2010-ben. Elsősorban a digitális marketinggel és agilis vállalkozásfejlesztéssel van szoros kapcsolatban ez a fajta gondolkodásmód és módszertan. A growth hacking központjában mindig egy stratégiai cél eléréséhez szükséges növekedés áll. Szabad fordításban növekedés-hackelésnek is hívhatnánk. A fogalom és a módszertan atyjának Sean Ellis kiváló szakembert tekintjük, aki többek között a LogMeIn, Eventbrite és Dropbox cégeknél is növekedés fókuszú vezetőként tevékenykedett.
A growth hackerek jellemzően okos, megalapozott és olcsó alternatívákat hoznak fel a tradicionális marketing eszköztár helyett. Kedvelt módszereik között van a közösségi média felhasználása, a virális marketing, vagy a célzott a hirdetések. Ezzel szemben viszont TV, rádió, újsághirdetések alacsonyabb prioritást élveznek. Kutatásokat végeznek, hipotéziseket állítanak fel, majd ezeket a hipotéziseket a megfelelő módszerekkel priorizálják. A growth hackingre jellemző a High-Tempo testing (rövid futamidejű tesztelés), így lényegesen hatékonyabb a hétköznapi marketing eszköztárakkal összevetve.
A growth hacking egyelőre a startup cégek körében uralkodó szemléletmód, ahol a product/market-fit vagy a gyors növekedés elérése a cél egy piacra lépés korai fázisaiban. Ezzel a metodológiával konverziókat tudunk optimalizálni (CRO), és koncentrálhatunk a hosszú-távú fenntartható növekedésre.
A growth hackerek természetüknél fogva az innovációra, a skálázhatóságra, és a felhasználói kapcsolatra helyezik a hangsúlyt. A growth hackerek építik a termék potenciális növekedését, ebben benne van – nem kizárólag – az akvizíció, on-boarding folyamatok, monetizáció, megtartás, viralitás, és maga a termék is.
Ha érdekel, olvasd tovább a Growth Hacking jelentése cikkünket, vagy iratkozz fel ingyenes Growth Hacking e-mail kurzusunkra!
A/B tesztelés Adatelemzés adatvezérelt Agilis Agilis tervezés aha Akvizíció audiomarketing channel/product fit Churn clubhouse döntéshozatal döntési mátrix Eisenhower experimenting gaas GIST GIST planning growth as a service growth hacker team growth hacking growth team Hatékonyságnövelés Hipotézis ICE ICE Pontozás ICE Score Interjú KPI language/market fit linkedin linkedin marketing LTV marketing növekedési csapat Priorizálás product/market fit reverse engineering ROI SEO startup tiktok Trends user journey viralitás